Palautumiseen

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Palautumiseen

ViestiKirjoittaja Miksu » 17.05.2007 21:03

Eli harrastan jalkapalloa ja käyn silloin tällöin salilla. En tiedä että kuulunko ihan näille foorumeille mutta en muualtakaan löytänyt tästä ravitsemuspuolesta.
Eli minulla on yleensä peräkkäisinä päivinä harjoituksia, mutta tunnen usein edellispäivän harjoitukset jaloissani, jos ne ovat olleet kovat, eikä suorituskyky ole korkealla. Venyttelen säännöllisesti ja veikkaan että minun pitäisi keskittyä syömään niin että palautuminen nopeutuu.
Olen 16 vuotias joten asun vielä vanhempien luona ja vanhempani eivät välttämättä ole kovin innostuneita siitä että tilailisin mitään lisäravinteita, enkä halua myöskään välttämättä niin massiivisia lihaksia vaan mieluimmin nopeat ja vahvat.
Eli kiinnostaisi että saako kaupasta Jotain hyviä palautusjuomia sekä se että mitä ihan tavallista kotiruokaa kannattaisi syödä ennen/jälkeen harjoitusten, että olisin taas seuraavana päivänä iskussa.
Miksu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17.05.2007 20:49

ViestiKirjoittaja Tuukka » 17.05.2007 23:51

Veljeni on 16-vuotias ja kilpauimari. On syönyt lisäravinteita kai reilun vuoden, sillä kestävyys tuli vastaan harjoiteltaessa käytännössä päivittäin. Tällä viittaan siis siihen, että selvitä vanhemmillesi, ettei lisäravinteissa vedellä "hormoneja ja steroideja" (kuten varsin moni tuntuu ajattelevan), vaan hankitaan normaaliruoan oheen luonnollisten ravintoaineiden lähde. Valmentajan suositus voi auttaa, mikäli kovasti vastustavat ajatusta.

Varsinaiseen ongelmaasi annan jonkun asiantuntevamman vastata.
Tuukka
 
Viestit: 29
Liittynyt: 20.06.2006 23:25

ViestiKirjoittaja jh8 » 18.05.2007 01:53

Ehdottomasti kannattaa ainakin palautumisjuomaa hankkia,lähimmästä luontaistuote kaupasta vaan hakemaan.Itse juon myös proteiinijuomia,ei tahdo pelkkä ruoka tyydyttää ravinnon tarvetta.Mutta ehdottomasti syö hyvin kotiruokaa ja paljon hedelmiä/kasviksia,niistä saat energiaa ja vitamiineja sekä kuituja..jos jalat esim. kramppailevat kovan treenin jälkeen niin kannattaa harkita myös magnesium jauhetta tai tabletteja.Ja muista ehdottomasti että lisät ovat vain lisiä,älä korvaa normaalia ruokaa niillä.Esim. RECO2-niminen tuote tuntuu toimivalta,sopisi varmasti jalkapalloilijalle kuin nyrkki silmään..lisäksi hyvänmakuinen,pystyy juomaan veden tai maidon kanssa ilman kakisteluja..ja vanhemmille selväksi että kyseessä ei todellakaan sama asia kuin hormoonien käyttö!
jh8
 
Viestit: 138
Liittynyt: 26.09.2006 11:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Miksu » 18.05.2007 17:27

Joo kiitos vastauksista. Taidan tässä jossain vaiheessa käydä hankkimassa tuota reco2-ainetta paikallistin nimittäin kyseistä tököttiä Prismasta.
Miksu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 17.05.2007 20:49

ViestiKirjoittaja Maija » 23.05.2007 18:53

Moikka Miksu!

Urheiluravinteet ovat karkeasti ottaen yhtä kuin ruoka, mutta paremmin imeytyvässä muodossa. Etenkin, jos puhutaan palautusjuomista. Reco2 tai Leaderin After tai Fennon palautusjuoma on varmasti sulle sopivia palautusjuomia. Kiinnitä huomiota siihen, että siinä olisi myös hiilihydraatteja jonkin verran. Joko yhtä paljon kuin proteiineja (1:1) tai jopa enemmän (2: 1).

Kiinnitä lisäksi huomiota siihen, että söisit säännöllisesti useita kertoja päivän aikana. Ja monipuolisesti, tottakai.

Kunnon aamupala (puuroa tai mysliä, raejuustoa, hedelmä, leipä)

Kaksi lämmintä ruokaa päivässä tai tuhti välipala, jos ei ole aikaa lämpimään ruokaan.

Aterioita voisi olla 6 päivän aikana (sisältää aamiaisen, lämpimät ateriat, palautusjuoman ja välipalat). Näin saat energiaa tasaisesti päivän aikana ja saat vähän nostettua energiansaantiasi, sillä tuo huono palautuminen on usein seurausta liian niukasta energian saannista.

Niin, ja juo riittävästi nestettä! (noin 4 litraa treenipäivinä). Myös kivennäisainevalmiste voisi auttaa palautumisessa.

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja judetskin » 31.01.2012 01:06

luin toåuosta reco2 että heti reenin jälkeen, riittääkö että sen vetää vaikka vartin reenin jälkeen jos tulee ensin esim reeneistä kotiin?
judetskin
 
Viestit: 1
Liittynyt: 31.01.2012 00:59

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja presenter » 31.01.2012 14:21

judetskin kirjoitti:luin toåuosta reco2 että heti reenin jälkeen, riittääkö että sen vetää vaikka vartin reenin jälkeen jos tulee ensin esim reeneistä kotiin?


Riittää.
presenter
 
Viestit: 46
Liittynyt: 15.02.2007 20:29

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja Andy » 31.01.2012 23:11

Riittää, mutta on sitä parempi mitä lähempänä treeniä sen palautusjuoman vetää. Palarin idea on pitkälti juuri siinä, että sen saa heti naamaan. Jos menee kotiin, niin alkaa olla kyseenalaista, kannattaako ylipäänsä juoda palaria vai ehkä syödä jotain oikeaa ruokaa. Toki se palari silloinkin imeytyy nopeammin, mutta on vähän ristiriitaista ensin lykätä palarin nauttimista ja sitten käyttää sitä vain sillä perusteella että se imeytyy nopeammin.
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Avatar
Andy
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 18.06.2006 15:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja T.A » 01.02.2012 00:31

judetskin kirjoitti:luin toåuosta reco2 että heti reenin jälkeen, riittääkö että sen vetää vaikka vartin reenin jälkeen jos tulee ensin esim reeneistä kotiin?


Ei haittaa, mutta miksi ihmeessä et laita shakeriin jauhoja valmiiksi ja reenin jälkeen hanasta vedet vaan niskaan? Sinne reenikassiin se varmasti sopii kun edellisenä iltana pistät kamat kasaan.

Optimaalisinta on tietysti nauttia palkkari heti reenin päälle, mutta vielä tunnin sisään harjoituksen päättymisestäkin kroppa on melko vastaanottavaisella päällä ravinnon suhteen.
T.A
 
Viestit: 24
Liittynyt: 13.10.2010 23:10

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja presenter » 01.02.2012 00:37

No joku vartti ei ole juuri mitään. Mahdollisimman nopeasti hörppää, kuitenkin mielellään puolen tunnin sisään niin homma on ok.

Minulla on salilta matkaa kotiin joku 200 metriä, silti hörppään sen palkkarin, koska heti treenin perään ei maistu kiinteä ruoka (syön sen sitten about tunti tämän jälkeen) ja koska päivittäinen kalorimäärä jää helposti vähän turhan pieneksi.
presenter
 
Viestit: 46
Liittynyt: 15.02.2007 20:29

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja Nikolaos » 01.02.2012 10:40

Aikoinani koitin syödä palautusjuomaa, mutta en tiiä - se ei vain maistunut. Sitä joi reenin jälkeen, tuli himaan, ja oli taas nälkä? Enkä huomannut mitään vaikutusta palautumiseen. Puhumattakaan palarin olemattomasta vaikutuksesta painonvetoon. Normi ruoka on kaikin puolin paaljon parempaa!
Avatar
Nikolaos
 
Viestit: 1304
Liittynyt: 08.11.2007 16:10

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja S-block » 01.02.2012 11:32

Ite tykkään vetää palkkarin aina heti treenin jälkeen, häipyy se armoton nälkäkin vähäksi aikaa että pääsee himaan rauhas syömään.
Palkkari on pop. :)
Team Hobbit
S-block
 
Viestit: 953
Liittynyt: 30.05.2006 23:13

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja Henrii » 01.02.2012 13:34

Kyllä mä oon kanssa kova palkkareiden puolesta puhuja. Vetelen afteriä välillä kovien treenejen aikanakin, että jaksaa paremmin vääntää matossa. Puoltoista tuntia painia vie varsinkin minun kaliperin kaverilta paljon energiaa.
Screw you guys, I'm going home
- Eric Cartman
Henrii
 
Viestit: 1506
Liittynyt: 26.11.2006 01:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja jh8 » 01.02.2012 22:22

Itse puhun myös puolesta, palkkarin kun vetää reenin jälkeen, niin jaksaa lähteä vaikka kauppareissulle ( kuten joskus tulee tehtyä) ilman että kuolee nälkään. Ja jos syön kiinteää ravintoa tunnin sisään treenistä niin voin olla varma että hetken päästä ruikuli lentää, palkkarin kun ottaa niin jaksaa odottaa sen n. 1,5 tuntia että vatsa huolii muutakin ravintoa vastaan.
jh8
 
Viestit: 138
Liittynyt: 26.09.2006 11:15
Paikkakunta: Turku

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja Andy » 01.02.2012 23:01

Käytännössähän nämä pitää opetella kunkin henkilökohtaisesti, että miten oma keho toimii.

Jos itse vedän palarin treenin jälkeen, niin viimeistään tunnin sisään on saatava kiinteää ruokaa. Muuten verensokeri laskee niin, että tulee huimausta, vapinaa, kylmä hiki jne. Käytännössä minulla on aina treenilaukussa proteiinipatukoita joita voin napata mikäli en jostain syystä pääse syömään ajoissa. Ilman palaria tuota ilmiötä ei tule, mutta olo on muuten tosi väsynyt kovan treenin jälkeen. Toisaalta pystyn syömään esim. voileipää melkein heti kovankin jumpan jälkeen ja teen näin usein leireillä treenien välissä.
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Avatar
Andy
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 18.06.2006 15:26
Paikkakunta: Oulu

Seuraava

Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa