Palautumiseen

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Re: Palautumiseen

ViestiKirjoittaja kanakukko » 03.02.2012 16:41

Hei, lisäravinteet eivät ole minulle entuudestaan tuttuja joten haluaisin teiltä kysyä eroa esim. tuollaisen reco2 ja nykyisen juomani välillä. Eli minä teen joka päivä "pirtelön" blenderissä reseptillä:

1 ruukkusalaatti
½ ruukkua persiljaa
½ iso kurkku
3 rkl auringonkukansiemeniä
2dl appelsiinimehua
1 iso appelsiini
1 päärynä
2 banaania

Tästä määrästä tulee 1,5 litraa juomista ja siitä juon 0,5l treenien jälkeen. Lajina on siis BJJ ja käyn 4 kertaa viikossa, yleensä ma/ti/to ja ke tai pe.

Katselin viime kauppareissulla, että citymarketissa tuollainen reco2 pussi maksaa 30e ja se kestäisi minun käytössäni noin kuukauden. Köyhän opiskelijan budjetissa tuo kuitenkin jo tuntuu, joten saisiko siitä erityisesti hyötyä verrattuna nykyiseen juomaani?
PS. jos tulee mieleen jotakin hyödyllisiä raaka-aineita, jota olisi hyvä lisätä juomaani niin ehdottakaa ihmeessä! :)
kanakukko

ViestiKirjoittaja presenter » 03.02.2012 17:12

kanakukko kirjoitti:Hei, lisäravinteet eivät ole minulle entuudestaan tuttuja joten haluaisin teiltä kysyä eroa esim. tuollaisen reco2 ja nykyisen juomani välillä. Eli minä teen joka päivä "pirtelön" blenderissä reseptillä:

1 ruukkusalaatti
½ ruukkua persiljaa
½ iso kurkku
3 rkl auringonkukansiemeniä
2dl appelsiinimehua
1 iso appelsiini
1 päärynä
2 banaania

Tästä määrästä tulee 1,5 litraa juomista ja siitä juon 0,5l treenien jälkeen. Lajina on siis BJJ ja käyn 4 kertaa viikossa, yleensä ma/ti/to ja ke tai pe.

Katselin viime kauppareissulla, että citymarketissa tuollainen reco2 pussi maksaa 30e ja se kestäisi minun käytössäni noin kuukauden. Köyhän opiskelijan budjetissa tuo kuitenkin jo tuntuu, joten saisiko siitä erityisesti hyötyä verrattuna nykyiseen juomaani?
PS. jos tulee mieleen jotakin hyödyllisiä raaka-aineita, jota olisi hyvä lisätä juomaani niin ehdottakaa ihmeessä! :)

Eroa tulee hinnassa (tuo juomasi on varmasti melko kallis, varsinkin jos juot sellaisen joka päivä) ja ravintosisällössä - tuo juomasi on varmasti aika terveellinen sisältämiensä vitamiinien ja hivenaineiden ansioista, mutta sisältää myös (palautusjuoman kannalta) melko vähän proteiinia.

Palautusjuomajauheet ovat kuitenkin kohtuullisen halpoja suhteessa ravintosisältöönsä. Tuo 1100 g:n Reco 2-pussi maksaa about 26 euroa ja siitä saa ohjeen mukaisia 65 gramman annoksia noin 17 kappaletta. Eli jos treenaat neljästi viikossa, tuo riittää juurikin kuukaudeksi. Yhdelle annokselle (65 g) tulee hintaa noin 1,5 euroa ja se sisältää 21 grammaa proteiinia ja 38 grammaa hiilihydraatteja, eli aika hyvässä suhteessa kamppailulajeja ajatellen.

Itse olen tehnyt tehosekoittimella aamupalaksi seuraavanlaisia settejä:

250 g marjoja
250 g rahkaa
N. 1 desi kaurahiutaleita(+ vehnä/ruislesettä)
Kourallinen auringonkukan/pellavansiemeniä tms.
Loraus rypsi/oliiviöljyä
N. 1 desi maustettua herajauhetta
Maitoa sen verran, että muut ainesosat peittyvät (~5-8 dl)
(Jos haluaa, niin hieman sokeria, itse en käytä)

Tuosta tulee pari isoa annosta ja ravintosisältö ja maku ovat aika hyvin kohdallaan. Treenin jälkeen jos nauttii, niin voi laittaa hieman enemmän hiilihydraatteja (esim. enemmän marjoja ja vähentää rahkaa).

Joka tapauksessa kannattaa panostaa siihen perusruokailuun ensisijaisesti, eli että syö 1) riittävästi 2) säännöllisesti 3) fiksusti. Perusasiat kuntoon ja turha hifistely pois.
presenter

ViestiKirjoittaja kanakukko » 03.02.2012 17:32

Kiitos vastauksesta, tuo sekoituksesi kuulostaa kyllä hyvältä ja rahkat+marjat on monesti välipaloina maistunutkin.

Laskeskelin että tuo 1,5 litraa minkä teen joka päivä maksaa sellaisen ~4e. Ja siis juon sen joka tapauksessa, vaikka ottaisikin tilalle nuita jauhoja. Aamulla varsinkaan ei ole ruoka maullaan niin tulee juotua 0,5l heti aamupalaksi siinä 8.30-10 aikaan riippuen aamusta. 12 aikoihin on lounas ja 14-16 aikaan syön päivällisen. Yleensä vielä 0,5l tuota juomaani tunti / puolitoista ennen treenejä(jos aikaisin niin sitten menee iltapaksi) ja sitten heti treenien jälkeen. Ja iltapalana monesti mysliä/jogurttia. Ei nyt ole veden pitävä aikataulu, mutta normaali arkipäivä. Vihjeitä ravintoon saa kans antaa, koska tietämys on kovin vähäinen :)!

http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artikla ... covery-4kg mites kyseinen tuote eroaa tuosta reco2? Olisi nimittäin hinta selvästi alhaisempi. Tuota voisi jopa laittaa tilaukseenkin.
kanakukko

Edellinen

Paluu Ravitsemus