Matalahiilihydraattinen ruokavalio

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Matalahiilihydraattinen ruokavalio

ViestiKirjoittaja Jere » 05.07.2006 00:43

Mitä mieltä olet ruokavaliosta josta pudotetaan totutut hiilihydraatit pois?

En nyt tarkoita Mr. A:n dieettiä vaan sellaista mallia joissa mm. perunalla, pastalla, sokerilla eikä ymmärtääkseni leivälläkään ole juuri minkäänlaista roolia.

Meininki on lihaa, kalaa, kanaa, vihanneksia ja marjoja jne. Tuleehan tuossakin tietysti niitä hiilihydraatteja esimerkiksi vihanneksista ja marjoista, mutta ihan eri malliin kun pasta bolognesessa.

Nimiä tämän tapaiselle syömisajatukselle on yhtä monta kun sen esittäjää, mutta hyvin paljon saman suuntaisia ajatuksia niiden kesken löytyy.

Nämä ovat usein hyvin perusteltuja ja eivätkä aiheuta vajoomista koomaan tms. Vaativat ehkä hieman enemmän kun burgerille ei enää mennäkään tai kaupan pizzat ja muut einekset saa jäädä?

Mikä on sinun näkemyksesi?
Jere
 
Viestit: 6
Liittynyt: 01.06.2006 20:21

ViestiKirjoittaja Andy » 05.07.2006 13:51

Mihin tämä on niin kuin tarkoitettu ja mitä hyötyä siitä pitäisi oleman? Harrastelijalle painonpudotukseen? Harrastelijalle perusruokavalioksi? Kilpailijan painonpudotukseen? Kilpailijan perusruokavalioksi jollain harjoituskaudella?

Jos treenaa tosissaan, niin pakastepizzat ja burgerit ei varmaan muutenkaan voi muodostaa kovin merkittävää osaa ruokavaliosta, mikäli aikoo pärjätäkin.
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Avatar
Andy
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 18.06.2006 15:26
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Saz » 06.07.2006 12:45

Hmmm... Ei kai tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio hirveen hyvä juttu voi olla.... :?
Kyllähän paino ehkä putoo, mutta millä kustannuksilla?

Käsittääkseni hiilareilla on aika paljon tekemistä kehon palautumisen kanssa.....
Mitäs sanoo moderaattori?
Saz
 
Viestit: 8
Liittynyt: 21.06.2006 15:34
Paikkakunta: Siellä ja täällä hetkellisesti

ViestiKirjoittaja tilles » 08.07.2006 19:18

Tuota ruokavaliota ainakin Rupponen noudattaa. Sanoi haastattelussa että hyvin on toiminut. Samoin Tuomas Murdoch aloitti saman dieetin, ihan peruskuntokaudella ja sanoi että olo on erittäin energinen ja palautumin täysin normaalia.

Eli taitaa pelittää ihan hyvin?
We all go a little mad sometimes. Haven't you?
Norman Bates
tilles
 
Viestit: 110
Liittynyt: 20.03.2006 11:15
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja SIC » 10.07.2006 18:30

Eikös tuo ole melkein normaali ruokavalio, hiilarit otetaan vain kasviksista leivän ja pastojen/riisin/perunan sijaan?
SIC
 
Viestit: 6
Liittynyt: 27.06.2006 22:23

ViestiKirjoittaja Maija » 11.07.2006 18:10

No niin, meitskin pääsi keskusteluun mukaan. 8)

Ravitsemuksen saralla löytyy monta kuppikuntaa, joista yksi suosii korkeahiilihydraattista ruokavaliota ja proteiinit on julistettu pannaan ja toinen ääripää taas suosii korkeaproteiinista dieettiä ja vain vähän hiilihydraatteja.

Tämä tässä keskustelussa esitetty ruokavaliomalli on syntynyt siten, että siinä ajatellaan ihmisen suhteellisen lyhyttä elinkaarta maapallon evoluutiossa, joka on miljoonia vuosia vanha. Ihminen on lajina varsin nuori ja joidenkin tieteilijöiden mukaan ihmisen pitäisi noudattaa sitä ruokavaliota, jota se on syönyt aikojensa alussakin. Silloin ihminen oli keräilijä, joka metsästi ja kalasti. Tämän ajattelumallin mukaan ruokavalion pitäisi pääsääntöisesti koostua proteiinista ja rasvoista (hyvistä rasvoista!) ja hiiihydraatit koostuisivat vihanneksista ja marjoista.

Tietääkseni tässä ruokavaliomallissa ei ole esitetty mitään rajoituksia hiilihydraattien määrän suhteen, kunhan ne tulevat edellä mainituista lähteistä.

Vihannekset, hedelmät ja marjat ovat erinomaisia hiiihydraatin lähteitä ja niitä pitäisi suosia ruokavaliossa, tapahtui syöminen sitten minkä tahansa kaavan mukaan. Varsinainen vähähiilihydraattinen ruokavalio sopii toisille ja joillekin ei lainkaan. Siksi suosittelisinkin hakemaan itselle sopivan ruokavalion, enkä suoraan kopioimaan jonkun toisen systeemiä.

Se on fakta, että elimistö ottaa nopeasti tarvitsemansa energian elimistön hiilihydraattivarastoista. Elimistö kuitenkin muuttaa ravintoaineita toisikseen tarpeensa mukaan eli hiilihydraattien puutteessa muutetaan ensin aminohappoja eli proteiineja hiilihydraateiksi ja sitten rasvoja, mikä tapahtuu pitemmän kaavan mukaan.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vähähiilihydraatinen ruokavalio ei toimi itselläni kauhean hyvin. Ainakaan pitkiä aikoja. Syön aika reilusti proteiineja ja rasvoja, mutta myös hiilareita. Hiilihydraatin lähteinä suosin täysjyväviljatuotteita, vihanneksia jne. Eli en syö valkoista viljaa, pastaa, riisiä tai sokereita juuri lainkaan. Täysjyväviljatuotteet ja vihannekset sisältävät pitkäketjuisia hiilihydraatteja ja kuituja, jotka sulavat hitaasti ja pitävät verensokerinkin tasaisempana kuin valkoiset viljat ja kylläisyyden tunnekin säilyy pidempään. Kuiduillahan on paljon erilaisia terveysvaikutuksia.

Tämä Rupposen mainitsema energisyyden tunne voi johtua pitkälti siitäkin, että ruokavaliosta on poistunut sokeri ja valkoinen vilja, jotka nostavat verensokeria nopeasti, mutta myös romauttavat sen alas. Tästä seuraa usein väsymyksen tunne. Myös proteiinien ja rasvojen määrän lisääminen ruokavaliossa tasaa verensokeria, koska ne hidastavat hiilihydraattien pilkkoutumista ja sitä kautta tasaavat verensokeria eli verensokeriin ei tule piikkejä eli ylös-alas heilahtelua ja olo on energisempi.

Jos tätä keskustelun ruokavaliomallia aikoo kokeilla, on syytä laskea kokonaisenergian määrä. Proteiinien ja rasvojen määrää on syytä kasvattaa, jotta energiansaanti säilyy riittävänä. Ja kuitujen saannista kannattaa myös huolehtia vihanneksia ja marjoja syömällä.

Hyvä kyssäri! Eipi muuta. :D

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja SIC » 12.07.2006 20:39

Mitä mieltä Maija olet John Berardin mallista. Varsinkin tuossa The Grapplers Nutrition kirjassa ehdotettiin, että muuten syötäisiin tuon kivikautisen dieetin mukaan, paitsi että treenin ja palautusjuoman jälkeinen ateria sisältäisi paljon pastoja, riisiä jne hiilihydraatteina.

Lisäksi siinä ehdotettiin, että treenin aikana pitäisi hörppiä laimeaa hiilihydraattipitoista juomaa.
SIC
 
Viestit: 6
Liittynyt: 27.06.2006 22:23

ViestiKirjoittaja HeikkiP » 13.07.2006 15:10

Todellinen (kauhu)skenaario: Itävaltalaisten ravitsemuksen kehitys 1950-luvulta nykypäivään:

Ravintoaineiden koostumus 3100 kcal:n energiansaantiin.
1950 - Proteiinia 75g, Rasvaa 65g sekä Hiilihydraatteja 490g (sokeria 20g)

1999 - Proteiinia 100g, Rasvaa 140g, Hiilihydraatteja 320g (sokeria 110g!)

Eli rasvan määrä on yli tuplaantunut ja sokeria tulee 5,5 kertaa enemmän! Kun vielä hiilareiden määrä on pudonnut voikin vitamiinien ja hivenaineiden saanti olla todella heikkoa.

Sanotaanko että ruokavalio näkyy myös ihmisistä. Varsinkin lapset olivat ylipainoisia. Kyllä suomalainen ruokavalio on liikkunut vastaavaan suuntaan einesten myötä, tuskin kuitenkaan ihan samoissa suhteissa.
HeikkiP
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12.07.2006 16:43

ViestiKirjoittaja Maija » 13.07.2006 15:51

Tuossa edellä mainitussa kivikautisessa ruokavaliossa on ihan perää siinä, että hiilareita syötäisiin treenin jälkeen.

Treenin jälkeen elimistö on erittäin vastaanottavainen hiilihydraateille. Voidaan sanoa, että elimistön insuliini-ikkuna on silloin auki ja kaikki syöty hiilihydraatti menee suoraan lihaksiin eikä varastoidu rasvakudoksiin. Kroppa tarvitsee hiilihydraatteja palautumiseen.

Kehonrakennuspuolella on jo ammoisista ajoista korostettu, että viimeistään tunnin puolentoista päästä treenistä on syötävä kunnollinen ateria, siitä huolimatta, että palautusjuoma on otettu välittömästi treenin jälkeen.

Siitä on kuitenkin väännetty kättä, että pitääkö palautusjuomassa olla pelkää proteiinia vai sekä proteiinia että hiilihydraattia. Eri asiantuntijoiden kanssa juteltuani olen itse kokeillut systeemiä, että noin tunnin mittaisen treenin jälkeen otan pääasiassa nopeasti imeytyvää/valmiiksi pilkottua proteiinia ja 1,5h tai sen ylittävän treenin jälkeen palautusjuomassa on enemmän hiilaria. Ainakin asiantuntijoiden mukaan tämä olisi perusteltua ja se on tuntunut toimivan hyvin.

Systeeni perustuu siihen, että lyhyen ja kovan treenin jälkeen verensokeri on itse asiassa koholla eikä matalalla niinkuin usein luullaan. Siksi ei olekaan tärkeää tunkea lisää hiilaria koneeseen, vaan tankata aminohappoja (proteiinia). Pitkäkestoisessa (yli 1,5h) suorituksessa elimistön hiilihydraattivarastot ovat täysin tyhjät ja verensokeri on alkanut laskea, joten on perusteltua nauttia myös hiilihydraatteja suorituksen jälkeen.

Samaa ajatusta voisi käyttää myös hiilihydraattijuomien käytössä treenin aikana. Ensimmäinen tunti menee täysin vedellä ja palautusjuomalla treenin jälk. Pidemmässä suorituksessa voi nauttia hiilihydraattia tunnin jälkeen, mutta siinä on huomioitava riittävän laimea liuos, ettei käy "konoset" ja vatsa kramppaa liian tuhdista juomasta. Juomaa kannattaa nauttia pikkuhiljaa eikä hörpätä kaikkea kerralla, jotta verensokeri pysyisi kohtuullisissa rajoissa. Tuossa aiemmassa vastauksessa mainitsin verensokerin rajusta heilahtelusta ja sen aiheuttamasta väsymyksestä ja palaan siihen samaan reaktioon puhuttaessa hiilarijuomien käytöstä treenin aikana. Jos päivittäinen energiansaanti on kohdallaan, ei erillisiä energiajuomia tarvita treenin aikana. Ja treenin aikana nauttittuna ne voivat verensokeria heiluttamalla enemmänkin alkaa väsyttämään kuin antaa lisäpotkua. Tämän vuoksi pitkäkestoisessa suorituksessa tulee hiilihydraattia nauttia pikkuhiljaa vähän kerrassaan, että verensokeri ei pääse tipahtamaan vaan pysyy mahd. tasaisena.

Haluan nyt vielä korostaa, että treenin jälkeen on tärkeää nauttia se palautusjuoma ja syödä noin tunnin päästä kunnon ateria, jotta elimistö saa palautumiseen tarvittavia energiaravintoaineita. Edellämainittu systeemi voi kuulostaa jo vähän hifistelyltä ja silloin on parempi pysyä perusasioissa ja tehdä ne kunnolla. Jos motivaatiota riittää niin silloin kannattaa kokeilla eri menetelmiä sen oman jutun löytämiseksi.

Eikun sapuskaa koneeseen. :wink:

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Maija » 13.07.2006 15:56

Paras ohjenuora on vanha sanonta "kohtuus kaikessa". Sama pätee kirjaimellisesti ravitsemuksessakin. Usein kultainen keskitie on parempi kuin mennä hulluna ääripäästä toiseen. Elimistömme tarvitsee kaikkia energiaravintoaineita: hiilareita, proteiinia ja rasvaa, siitä emme pääse mihinkään.

Niiden suhteissa on vain löydettävä itselle sopiva systeemi.

Tämä aihe varmaan jatkuu vielä.... :D

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

Maijalle kyssäriä..

ViestiKirjoittaja painija-paavali » 11.02.2007 22:41

Oon aloittanut tuon "luolamies" dietin kroonisen väsymyksen ja allergia/ihottuman vuoksi. vireys tila on sumuisesta olosta noussut todella positiivisesti! :)

Haluasin hieman sulta Maija mielipidettä kuinka kannattaisi jaksottaa nuita syömisiä, eli mitä milloinkin ja kuinka paljon????

hiilarit olen siis dietillä ottanut salaatista, kurkusta, marjoista ja maitotuotteista. Nii ja palautusjuomasta sit treenien päätteeksi.
(hedelmille olen allerginen, muista hiilarilähteistä maissi on itseasiassa ainoa jolle en ole allerginen..)

Ja vapaaottelua siis treenailen. Dietin aikana vielä en ole päässyt treenaamaan ku sairastelen flunssaa tällä hetkellä..:(

Kiitos etukäteen Maijalle!
Näin sen on pakko olla.
painija-paavali
 
Viestit: 3
Liittynyt: 11.02.2007 21:25

ViestiKirjoittaja Maija » 12.02.2007 11:56

Moikka "Paavali"!

Monesti valkoinen vilja ja liika sokeri voivat altistaa yliherkkyyksille ja ne myös väsyttävät, joten kiva kuulla, että ruokavalion muutoksesta on ollut kohdallasi hyötyä! :)

Nyt kysymykseesi mitä ja milloin:

Aamupalalla puuro on mielestäni yksi parhaimmista oli kyseessä sitten kaura- tai neljänviljan puuro. Itse laitan siihen vielä raejuustoa, lesitiiniä ja pähkinöitä. Kyse on pitkäketjuisista eli hitaasti imeytyvistä hiilareista, joten verensokeri ei pompsahtele.

Lounaallakin voisit syödä reilummin hiilaria eli keitettyjä vihanneksia jne. Palautusjuoma on buenoa ja treenin jälkeinen ateria saa sisältää hiilaria ihan kunnolla.

Iltapala sitten voi olla proteiinipainotteisempi.

Eli: aamulla ja lounaalla sekä treeni jälkeinen ateria hiilaripitoisempia, iltaa kohti muuten proteiinivoittoisemmin.

Aika lonkalta nyt heitin näitä vastauksia, koska et kertonut tarkempia määriä hiilareista jne. Laita kyssäriä, jos jäi epäselväksi. :wink:

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Maija » 12.02.2007 11:59

Niin, ja kannattaa syödä useasti päivän aikana eli 2,5-3h välein.

Välipalat ajoittuu muiden aterioiden väliin.

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja painija-paavali » 12.02.2007 12:22

Olen allerginen kaikille viljoille, perunalle, riisille, soijalle, tattarille yms yms
Eli puuroja en pysty syömään. Ainoa tärkkelys ruoka jolle en ole allerginen on maissi. Luolamies popsintaan siirtyessäni se on periaatteessa ainoa joka on saanut väistyä (maissia ainoastaan palkkarissa).

Ainoat hiilarit siis tulee salaatista,kurkusta, marjoista ja maitotuotteista.(ainoat hiilarin lähteet maissin lisäksi joille en ole allerginen!)

Nuiden kanssa sitten popsin lihaa, kalaa ja öljyjä ja rasvoja.

Eli sitä tarkotin kysellä että kuinka nuista kannattaisi rakennella syömisiä??

Mitä milloinkin?? kuinka paljon öljyjä,rasvoja ja lihaa? Ja pitäisikö sitä maissia syödä silti hieman vai pysyä muuten erossa paitsi palkkarissa? Se ja sokeri nuita insuliini tasoja ilmeisesti heitteli..
Näin sen on pakko olla.
painija-paavali
 
Viestit: 3
Liittynyt: 11.02.2007 21:25

ViestiKirjoittaja tmurdoch » 09.03.2007 02:10

Aihetta sivuaa YLE:n uutissivuilla julkaistu tieto:

Vähän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on kaikkein tehokkain laihduttamisessa, uskovat Stanfordin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkijat.

Yliopiston tiistaina julkaiseman tutkimuksen mukaan ns. Atkins-dieettiä noudattaneet laihtuivat lähes kaksi kertaa enemmän kuin muita laihdustusohjelmia noudattavat.

Tutkijat vertailivat 311 ylipainoista naista, jotka noudattivat neljää eri laihdutusohjelmaa. Vuoden aikana vähähiilihydraattista Atkins-ohjelmaa noudattaneet laihtuivat keskimäärin 4,7 kiloa, kun esimerkiksi vähän rasvaa, mutta paljon hiilihydraatteja sisältävää ohjelmaa noudattaneet laihtuivat vain 1,6 kiloa.

Tutkijoiden mukaan Atkins-dieettiä noudattaneilla olivat myös parhaat verenpaine- ja insuliiniarvot.

Tutkimus julkaistaan keskiviikkona Journal of the American Medical Assosciation -lehdessä. Tutkimusta on rahoittanut muun muassa Yhdysvaltain kansanterveyslaitos.


Lähde: http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id55037.html

Monet lääkärit ovat ainakin ennen kritisoineet mm. Atkinsin dieettiä pitäen sitä jopa hengenvaarallisena. Itseäni myös etoo ajatus siitä, että söisi pelkkää lihaa. Olen noudattanut vaihtelevasti viime syksystä lähtien ns. vähähiilihydraattista ruokavalioita juteltuani Rupposen kanssa hänen kokemuksistaan ns. kivikautisesta dieetistä.

Itse olen kuitenkin pitänyt aina huolen siitä, että hedelmiä ja kasviksia tulee syötyä todella runsaasti. Vitamiinien ja hivenaineiden lisäksi niistä saa ravintokuituja ja ne vaikuttavat käsittääkseni myönteisellä tavalla kehon happo-emästasapainoon.

Itse katsoisin, että ns. kivikautinen dieettin tarkoituksena ei ole suoranaisesti välttää hiilihydraatteja vaan pikemminkin tiettyä ruoka-aineita kuten maito- ja viljatuotteita. Hiilihydraattien pieni osuus energiansaannista on siis dieetin seuraus eikä itsetarkoitus.
Meissä on r0hmu sellainen ero, että minä tiedän, etten osaa tai tiedä mitään, ja se on näin kamppailulajien parissa aika paljon parempi kuin se, ettei osaa eikä tiedä mitään, mutta luulee osaavansa ja tietävänsä paljonkin.
-Petri
Avatar
tmurdoch
 
Viestit: 943
Liittynyt: 30.05.2006 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron