...Ja juoda!

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

...Ja juoda!

ViestiKirjoittaja Maija » 01.07.2006 17:35

Tulipa vaan mieleen vielä sellainenkin asia kuin juominen. Enkä tarkoita nyt mitään alkkisjuttuja, vaan kehon nesteytystä. :)

Kesällä monet, tai siis eihän tämän palstan lukijoista tietenkään kukaan, mutta noin yleensä :wink: , kiertävät terasseja siiderin tai oluen merkeissä. Eihän siinä mitään, mutta riittävästä nesteen juomisesta puhuttaessa on syytä muistaa, että alkoholijuomat ja kahvi tms. kofeiinia sisältävät juomat (mm. batteryn tai red bullin tyyppiset) eivät nesteytä kehoa, vaan toimivat pikemminkin diureetteina eli poistavat nestettä kehosta.

Aika hyvä nyrkkisääntö kahvinjuojille on se, että yhtä kahvikupillista kohti kannattaisi juoda vähintään saman verran vettä.

Niin, ja jos turvottaa ja elimistöön tuntuu kerääntyvän nestettä, se on usein merkki siitä, että nestettä on juotu liian vähän. Ja kivennäisainetasapainokin voi olla vähän pyllyllään. Kannattaa lisätä nesteen juomista ja suurin piirtein puolessa päivässä huomaa jo, toimiiko se.

Nestehukkahan vaikuttaa suoraan suorituskykyyn heikentävästi ja voi aiheuttaa päänsärkyä sekä väsymystä.

Eipi muuta kun juokaa ihmiset juokaa! :D

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja lmk » 16.09.2006 11:21

Aika hyvä nyrkkisääntö kahvinjuojille on se, että yhtä kahvikupillista kohti kannattaisi juoda vähintään saman verran vettä.


Jaa-a... Tutkimukset ovat osoittaneet, että kahvin diureettimainen vaikutus on aika minimaalinen. Että pikemmin kahvinkin voi laskea päivittäiseen kokonais veden juontiin.


Mutta kyllä, kannattaa juoda vettä. Pienikin nestehukka voi heikentää suorituskykyä huimasti (puhutaan jopa 50%).
lmk
 
Viestit: 1
Liittynyt: 25.06.2006 11:08

ViestiKirjoittaja ilari » 16.09.2006 13:56

Kahvin sisältämä kofeiinia on perinteisesti pidetty diureettisena aineena. Täten kahvin nauttimisen pitäisi teoriassa kuivattaa kehoa.

Birminghamin yliopistossa Iso-Britanniassa tehty tutkimus kuitenkin näyttäisi antavan viitteitä siihen, että kofeiini kiihdyttää lisähiilihydraattien (harjoittelun aikana nautittujen, ei elimistössä jo olevien) polttamista energiansaantiin. Täten kofeiinilla voisi olla tiettyjä etuja urheilun kannalta. Kyseisessä tutkimuksessa tutkittiin pyöräilijöitä, ja tutkimuksessa havaittiin kofeiinia nauttineiden tutkimushenkilöiden lisähiilareitten palamisen tehostuneen 26 prosenttia verrattuna verrokkiryhmään, joka ei nauttinut kofeiinia. Kamppailu-urheilijan kannattaa kuitenkin huomioida, että pyöräilijöiden treenien kestot ovat yleensä huomattavasti pidempiä kuin kamppailu-urheilijalla ja täten elimistön energiankäyttötottumukset yleensä poikkeavat merkittävästi.

Toinen tutkimus, Professori Larry Amstrongin tekemä, taas antaisi viitteitä siihen, että kofeiinin dehydroiva vaikutus ei ole niin suuri kuin on peloteltu. Prof. Armstrong myöntää myös, että kahvi on lievästi diureettinen aine, kuten useat tutkimukset osoittavat. Hän kuitenkin toteaa, että kohtuullisissa määrin nautittuna kahvinjuonti ei aiheuta dehydraatiota urheilijan elimistössä. Lisäksi hänen mukaansa ei ole näyttöä siitä, että kahvinjuonti aiheuttaisi elimistölle tai terveydelle haitallisia elektrolyyttitasapainon häiriöitä. Säännöllisesti kahvia nauttivan henkilöllä vaikuttaisi olevan korkeampi toleranssi diureettiselle vaikutukselle. Tutkimuksessa "kohtuullinen määrä" kahvia oli 1-4 kuppia kahvia.

Prof. Armstrong on itse julkisesti ehdottanut tutkimusta, jossa selvitettäisiin onko suuremmalla kahvinkulutuksella vaikutuksia dehydraatioon tai elektrolyyttitasapainoon.

Summa summarum, kohtuullinen määrä kahvia ei näyttäisi olevan pahasta. Suuremmissa määrissä kofeiinin määrä luonnollisesti nousee, ja kenties diureettiset vaikutukset lisääntyvät? Omakohtainen kokemus (EI TIETEELLINEN :D) on sellainen, että joskus kun huonoina päivinä tulee juotua pari pannullista kahvia, niin vaikutuksia (negatiivisia) tulee aika paljon...
ilari
 
Viestit: 1
Liittynyt: 26.08.2006 20:20
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Maija » 19.09.2006 19:35

Halusin ihan siksi huomauttaa tosta kahvin juonnista, että hyvinkin monilla päivän aikana tuppaa kulumaan useampikin mukillinen kahvia, ja kuten edelläkin todettiin, diureettisia vaikutuksia on ja ei ole. Mutta, että näitä mukillisia ei laskettaisi juotuun nesteeseen. Sama koskee light-juomia ja muita makeutusaineella makeutettuja juomia.

Kofeiinihan nostaa viereystilaa ja pistää joidenkin tutkimusten mukaan rasvanpolttoakin käyntiin. Ja toisaalta, okei, kofeiini ei ole joidenkin tutkimusten mukaan voimakas diureetti, mutta onko tutkittu, jos kahvissa joku toinen yhdiste voimistaa nesteen poistumista kofeiinin kanssa, itsellä ainakin kahvi pistää nesteet liikkeelle... :lol: Ja juoksuttaa vessassa... Kahvi sisältää myös runsaasti antioksidantteja eli on sinänsä ihan ok juoma.

Pelkkä muutaman prosentin nestehukka heikentää suorituskykyä jopa 10%... Jos en väärin muista, niin 5% nestehukka heikentää jopa 20% suorituskykyä. Nestettä kannattaa nauttia pitkin päivää, eikä ämpärillistä kerralla.


T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Maija » 19.09.2006 20:21

Tulipahan vielä vaan mieleen tosta nesteenjuonnista, että omaa nestetasapainoaan voi seurata kätevästi kotikonstein kurkistamalla pönttöön käynnin jälkeen ja tarkkailla virtsan väriä. Niin hienohelma ei voi olla, etteikö tätä voisi tehdä. :lol:

Jos nestetasapaino on kunnossa eli juot riittävästi, on virtsa lähes väritöntä ja hajutonta. Nyt pitää tietysti muistaa, että jotkut vitamiinit, kuten B-vitamiini, värjäävät virtsaa keltaiseksi. Joten näitä nauttiessa, on oikeastaan haju ainut keino ja vähän seurata väriskaalaa. Eikun tikkurilasta värikarttaa käteen ja päätä pönttöön ja väriä tarkistamaan. :wink:

Ja toisekseen vain pari vessakäyntiä päivässä ei riitä eli silloin juot liian vähän.


Sanon tämän siksi, että riittävä nestemäärä on jokaisen kohdalla yksilöllinen, johon vaikuttavat aineenvaihdunta, hikoilu jne. Ei voi ihan suorilta käsiltä sanoa, että näin ja näin paljon pitää juoda. Piste. Olisi tässäkin hyvä hakea itselle sopiva määrä.

Ja kahvia kohtuudella! Tässäkin jokaisella on omat rajansa.
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Andy » 20.09.2006 07:37

Tuli taas huomattua, kuinka tärkeää juominen on. En ollut eilen tajunnut, etten töissä juonut tarpeeksi ja menin sitten suoraan treeneihin. Pikku nuhaa ja kurkkukipua vielä päällä. Olo oli treenien aluksi ihan hirveä. Aivan turrana, enkä tahtonut pysyä edes harrastelijoiden vauhdissa. Mietin jo treenin lopettamista kesken, koska arvelin, että minulla olisi kenties kuumetta.

Juomatauolla vesi maistui yllättävän hyvälle ja sitä meni seitsemisen desiä. Joo, tiedän että normaalisti ei pitäisi juoda näin paljon kerralla, mutta se oli silti hyvä ratkaisu. Jo vartin kuluttua olo alkoi olla normaali ja treenin lopussa jaksoin kuntopiirin jopa keskivertoa paremmin. :)

Nuo ravinto-ongelmat on salakavalia, kun niitä ei aina tahdo tunnistaa.
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Avatar
Andy
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 18.06.2006 15:26
Paikkakunta: Oulu


Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron