Painonpudotus

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Re: Painon pudotus

ViestiKirjoittaja Andy » 19.01.2012 13:18

Vähän erikoiselta kuulostaa? Oletko nainen? Kun pudotus olisi noista prosenteista äkkiä laskien 56kg -> 51kg. Ja oletko laktovegetaristi, kun proteiinina on tofut? Se tietenkin rajoittaa ruokavaliota aika paljon.

Kalorit on aika alhaiset. Laskennallisestihan tarvitset vain noin 600g pudotuksen viikossa eikä rasvoista tarvitse vetää näinkään paljon, koska suolistosta lähtee painoa vetäessä kilo pari, eli pikemmin 500g/vko pitäisi lähteä rasvaa, mikä tarkoittaa 500kcal päivävajetta.

Treenejä edeltävällä välipalalla kannattaisi olla enemmän hiilareita, jotta jaksat jumpata täysillä. Etenkin noiden kahden treenin päivien kohdalla.

Koko ruokavalio on minun makuuni ihan liian tarkasti suunniteltu ja yksipuolinen. Ainakin minulla tulisi tofut korvista ulos jos vetäisin noin kaksi kuukautta. Eli vaihtelua kehiin (kalaa ja kanaa ja punaistakin lihaa jos sopii maailmankuvaan ja välillä vaikka perunaa hiilareiksi) ja yleisesti vain pienempiä annoksia. Itse olen viimeisen kuukauden aikana pudottanut 4kg sillä tekniikalla, että pienensin aterioita silmämääräisesti arvioiden 1/3-1/2 ja karsin herkut pois.

Aamulenkit on hyvä ottaa mukaan treeniin. Esim. puolen tunnin kevyt hölkkä paitsi kuluttaa rasvaa, tekee olon pirteämmäksi ja sitten huomaamatta energiaa kuluu enemmän myös päivällä, kun liikkuu enemmän jne. Ensimmäiseksi ne kannattaisi sijoittaa noiden 2 treenin päivien jälkeisille aamuille niin ne samalla palauttavat kehoa. Ja ehkä vielä kolmas aamulenkki esim. pe tai la.
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Andy

ViestiKirjoittaja JMV » 19.01.2012 18:01

Andyllä on hyvä päättelykyky. :)

Eli kyllä, olen nainen ja paino pitäisi saada tuonne 51kg tietämille. Lihaa, kalaa tai kanaa en syö. Kananmunia ja maitotuotteita käytän kyllä, eli olen lakto-ovovegetaristi (jonka Andy myös hoksasi). Tuo ruokalista on nyt lähinnä tollanen runko, en aina syö tofua tai fetaa. Välillä menee myös muita juustoja tms. missä on samat ravintoarvot. Ideana olisi kuitenkin, että joka aterialla olisi se 100g proteiinin lähdettä mukana. Miulla jää se helposti kokonaan pois normioloissa.

Herkkuja en syö nytkään, mutta annoskoot on todella isoja ja niitä olisikin tarkotus pienentää + vaihtaa osa riisistä/pastasta kasviksiksi. Perunasta en juurikaan pidä, siksi sitä ei ole listassa.

Varmaan pitää ottaa nyt nuo aamulenkit mukaan kuvioihin, jos sitten alkaisi jotain tapahtumaankin!
JMV

ViestiKirjoittaja Jopo » 19.01.2012 18:11

Jos syöt 100g fetaa aterialla saat auttamattomasti liikaa suolaa, mikä ei taas ainakaan painonvedon loppuvaiheilla ole suotavaa.
Joel Puranen

”jokainen syy olla liikkumatta on tekosyy” UKK
Jopo

ViestiKirjoittaja harma » 21.01.2012 14:55

Minkä verran cheatpäivänä kärsii tankata? Joku sanonu että mitä vaan ja niin paljo ku vaan...
Omalta osalta se ei voi pitää paikkaansa kun yhdessä päivässä pystyy tankkaam uskomattomia kalorimääriä.
Ihan hyvin toimii muuten nykynen ruokavalio näin vähän vähempihiilarityyppisesti mut jos ei pidä tankkauspäivää noin kerran viikossa tai kahdessa nii tuntuu elimistö jämähtää ihan kokonaan... Siis en karppaa vaan katon vähä tarkemmin mitä syön ja jättänyt vähemmälle leivät, pastat,riisit, sokerit ja lisännyt kasviksien ja proten osuutta... Ja juon vettä sen 5ltr päivässä reenien ulkopuolella...
-Härmä

"Let him have it. It's not wise to upset a Wookiee.
That's 'cause droids don't pull people's arms out of their sockets when they lose.
Wookiees are known to do that." -Han Solo
harma

ViestiKirjoittaja Andy » 21.01.2012 16:08

Minä olen tehnyt niin, että olen pitänyt puoli herkkupäivää. Aamupuolen päivästä syön normaalisti dieetin mukaan ja sitten illalla esim. päivällisestä alkaen herkuttelen. Kun siinä päivässä on vain 6-8 tuntia jonka aikana mässätään, niin siinä ei voi syödä aivan tolkutonta määrää.

Andy

ViestiKirjoittaja harma » 21.01.2012 16:28

Tuo onkin hyvä idea... Toisaalta kyllä 6-8 tuntiakin voi olla meikälle liian pitkä aika :D
-Härmä

"Let him have it. It's not wise to upset a Wookiee.
That's 'cause droids don't pull people's arms out of their sockets when they lose.
Wookiees are known to do that." -Han Solo
harma

ViestiKirjoittaja Andy » 31.01.2012 21:36

Että näin. Työterveyslääkäri ja kehonrakentaja ei taida olla ihan se paras taho kysellä neuvoja painonvetoon kamppailu-urheilukisoja silmälläpitäen...

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012013 ... 3_kn.shtml

Hei, olen 21-vuotias kamppailu-urheilija, jolla alkavat kilpailut lähestyä taas uhkaavasti. Olen kuitenkin omaan sarjaani pari kiloa liian painava (174 cm/77 kg), eikä seuraavaan sarjaankaan ole mielekästä mennä alipainoisena. Uskon kuitenkin, että pudotus on hyvinkin mahdollista ja haluaisin kovasti saada vinkkejä. Aika on melko tiukoilla, mutta yrittänyttä ei laiteta! Kiitos!

Eduardo

Painoluokissa kilpailtavissa lajeissa onnistunut kisadieetti on äärimmäisen tärkeää parhaimpaan suoritukseen pääsemiseksi. Monissa lajeissa, joissa pudotettavan painon määrä on muutamia kiloja, varsinaisen dieetin suunnittelu jää usein liian lähelle itse kilpailua. Hyvin nopeasti viime hetkillä erilaisilla kikoilla pudotettu paino saattaa viedä kohtuuttoman paljon tehoja optimaaliselta kilpailusuoritukselta. Kun pudotettava paino on enintään 5 kiloa, suosittelen huolellisesti suunnitellun dieetin aloittamista viimeistään 5 viikkoa ennen kilpailuja.

Pitkän dieetin etuja:

1. Vähäisin viikoittaisin muutoksin ruokavaliossa saadaan paino putoamaan tasaisesti ilman suurempaa nälän tunnetta ja väsymystä.

2. Keho ehtii tottua matalampiin kaloreihin, jolloin itse kilpailussa on paremmat energiatasot.

3. Henkinen ja fyysinen stressi ovat matalammalla, kun kilpailun lähestyessä ei tarvitse olla huolissaan omaan painoluokkaan pääsemisestä.

Vinkkejä kisadieettiin:

1. Pudota vuorokauden kalorimäärää 200 kcal/vko.

2. Aloita aamu aerobisella harjoittelulla, esimerkiksi sauvakävelyllä. 1. viikolla 30 minuuttia, 2. viikolla 45 minuuttia ja sitten kisaviikolle asti 60 minuuttia.

3. Tee illalla kamppailutreenin jälkeen vielä 30 minuutin aerobinen harjoittelu kolmannesta dieettiviikosta alkaen.

4. Keskitä valtaosa päivän energiaa antavasta hiilihydraattien määrästä aamuun ja kamppailutreeniä edeltävälle aterialle.

5. Nauti yötä vasten vain proteiinijuoma tai maitorahka.

6. Jos olet saavuttanut kisapainon jo viikkoa ennen kisoja, voit tehdä tuolloin kevyen hiilihydraattitank-

kauksen tuplaamalla yhden päivän ajaksi vuorokauden hiilihydraattien määrän.

7. Mikäli kisaviikolla 3-4 päivää ennen kisoja paino on edelleen painorajan yläpuolella, ala vähentää vuorokaudessa nautittavan

suolan määrää. Kokonaan kaikkea suolan saantia ei kannata lopettaa.

8. Nauti vettä päivän mittaan noin 3 litraa. Juo puntaripäivänä vain niukalti vettä, jos rajojen kanssa on edelleen tiukkaa.

Nämä vinkit on tarkoitettu huippukuntoisen painoluokissa kilpailevan urheilijan painon kontrollointiin. Kehonrakennuksessa ja fitneksessä, joissa pudotettavaa painoa on jopa yli 10 kiloa, kisaa edeltävä dieetti on usein 4-5 kuukauden mittainen.

Tsemppiä kisoihin!

TOMI MIETTINEN

Andy

ViestiKirjoittaja antti_lk » 13.08.2012 21:21

Painonvetämisen ei ihan lyhyt, mutta perusteellinen oppimäärä.

KAMPPAILU-URHEILIJA, NÄIN PUDOTAT PAINOA TURVALLISESTI JA HELPOSTI
Useimmat kamppailu-urheilijat pudottavat painoaan ennen ottelua. Nopeaa painonpudotusta kutsutaan myös painonvedoksi. Liian nopeasti tai väärin tehtynä se kostautuu viimeistään ottelussa. Tässä tekstissä jaan oman menetelmäni turvalliseen ja mahdollisimman vaivattomaan painonpudotukseen.
"Some people just never get tired of being stupid" -dexgod@sherdog
antti_lk

ViestiKirjoittaja JpH » 11.06.2013 18:13

Hei,

Voisiko jotkut täällä antaa viisaita neuvoja! Elikkä ottelen amatööritasolla vaparissa ja minulla on yksi ottelu painoluokassa 77kg.

Painoni on tällä hetkellä 78kg toki nytten on myös pikkaisen ylinmääräistäkin mukana. Pituuteni 178,5cm ja en ole aikaisemmin vetänyt kovia painovetoja, niin kannattaisiko minun edes yrittää 70kilosiin?

Tuttuni kuka opiskelee liikunnantieteitä ja hän suunnitteli minulle ravinto ohjelman ja oheistreeni ohjelman ja hän suositteli, että lähtisin treenillä nostamaan painoa esim 80kg ja sieltä pudottaisin 77kg.

Mikä teistä olisi järkevintä?
JpH

ViestiKirjoittaja Nikolaos » 11.06.2013 18:24

Älä tuhraan pudota.
Painonvetäminen on tunnetusti perseestä eikä siitä oo mitään hyötyä, päinvastoin pelkkää haittaa.
Nikolaos

ViestiKirjoittaja antti_lk » 11.06.2013 18:32

Ei kannata lähteä pudottamaan, mutta ei painon tahallisessa nostamisessakaan välttämättä juuri järkeä ole. Treenaat vain ilman turhaa murehtimista. Sitten joskus jos pääset uralla ammattilaismatseihin asti, niin kevytsarjaan tiputtamista voi harkita.
"Some people just never get tired of being stupid" -dexgod@sherdog
antti_lk

ViestiKirjoittaja JpH » 11.06.2013 18:36

Kiitoksia vastauksista!

Moni tuttukin ketkä ovat otelleet paljon, niin sanoivat, että treenaat vaan täysillä ilman stressiä ja katot mihin se paino alkaa sopeutumaan.

Myös yksi valmentaja aikoinaan sano, että ei noihin salikisoihin kannata turhaan lähteä stressaamaan sen painon kanssa.
JpH

Edellinen

Paluu Ravitsemus