Painonpudotus

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Painonpudotus

ViestiKirjoittaja karuhemmo » 25.09.2006 12:45

Moi,
Onko ehdotuksia millä tavoin saisi pudotettua n. 10 kg tavalla joka pitäisikin tuon kymppikilon poissa.(Ei mitään pikadieettiä.)
Tällä hetkellä menee aamuisin lautasellinen kaurapuuroa ja marjakeittoa siihen päälle. Lounaaksi lämmin ateria, iltapäivällä jokin kasviskeitto ja ennen treenejä muutamia hedelmiä. Ei siltikään tunnu paino putoavan.
karuhemmo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.09.2006 12:33

ViestiKirjoittaja Jari T » 25.09.2006 13:00

Melko yleisesti pidetään hyvänä systeemiä, että joka toinen päivä syöt ns. normaali ylläpitoenergiamäärän, ja joka toinen päivä syöt muutama sata kilokaloria vähemmän. Näin välttyy siltä että kroppa siirtyisi säästöliekille liian vähäisen energiamäärän takia, sekä estetään se että alkaa käydä henkisesti raskaaksi syödä liian vähän koko ajan.
Jari T
 
Viestit: 10
Liittynyt: 22.08.2006 18:19
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Andy » 25.09.2006 13:48

Kertoisitko hieman, kuinka paljon treenaat ja mitä?
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Avatar
Andy
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 18.06.2006 15:26
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja karuhemmo » 25.09.2006 13:53

Treenaan bjj:tä 2-4 kertaa viikossa, aina omasta kiireestä riippuen.
Poljen myös jonkin verran kuntofillaria.
karuhemmo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.09.2006 12:33

ViestiKirjoittaja jh8 » 26.09.2006 11:26

Ite olen tiputtanut hiilareitten määrää molemmista lämpimistä aterioista n. puoleen,proteiinin lähteenä joko kanaa,kalaa tai paistijauhelihaa,n. 200g per ateria,ruokavälit 3 tuntia,yhteensä 6-7 ateriaa päivässä.Treenaan bjj:tä 1-4 kertaa viikossa(4 vuorotyön takia jää silloin tällöin vähemmälle).Käyn myös 2-4 kertaa viikossa n. 5 km kävelyllä,polttaa hyvin rasvaa.Sekä iltavuoro viikoilla 3-4 puntti treeniä,muulloin 2 kertaa viikossa.Toimii ainakin mulla,0,5-1,5 kiloa lähtenyt per viikko.
jh8
 
Viestit: 138
Liittynyt: 26.09.2006 11:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Maija » 27.09.2006 19:06

Moikka!

Rantauduin taas koti Suomeen Espanjan reissusta, joten pääsenpähän mäkin mukaan keskusteluun. 8)

Yleisin virhe, joka painonpudotuksessa yleensä tehdään on se, että syödään liian vähän. Näin aineenvaihdunta siirtyy säästöliekille, eikä diettaaminen suju toivotulla tavalla.

Jos treenaat 4x/vko, niin voisit karkeasti laskea painonpudotukseen tarvittavan energiantarpeesi n. 25-30 kcal painokiloa kohti. Paino tippuu, jos syöt vähemmän kuin kulutat, mutta siinäkin pitää olla joku järki kädessä. Lisäisin pari reipasta kävelylenkkiä viikkoon rasvanpolton kiihdyttämiseksi.

Jos taas treeniä on se 2x/vko, niin lisäisin reippaita kävelylenkkejä 3-4 mukaan, jolloin kulutus lisääntyisi ja kalorit voisi pitää suht hyvällä tasolla.

Dietillä on tärkeää syödä useita kertoja päivässä, jolloin aineenvaihdunta pysyy käynnissä eikä verensokeri seilaa vuoristorataa. Myös vettä pitää juoda riittävästi, jolloin se tukee aineenvaihduntaa kuona-aineiden poistossa ja pitää myös aineenvaihduntaa käynnissä.

Fightereissa on tarkemmin tosta ravintopuolesta ja nimenomaan ruokavalion sisällöstä. Eli mitä kannattaisi syödä. Muistutan vielä, että hiilihydraattien lisäksi pitää syödä riittävästi proteiineja ja rasvoja, sillä niiden merkitys korostuu juuri dietillä.

Jos et löydä lehtiä käsiisi, pistä tänne lisäkysymyksiä. :) Kerro myös vähän mittojasi (paino, pituus), niin voidaan tsekata energiantarvettasi jne.

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja princess » 27.09.2006 20:15

Miten pitää ottaa hedelmät huomioon dieetillä ja muutenkin? Mietin lähinnä hedelmäsokerin kannalta. Oon ite nimittäin aika hedelmäfriikki,ja välillä joutuu dieetillä olemaan. Joten saako mielin määrin syödä ja mitä?
Rukoile tai taistele...ei se pakene..
princess
 
Viestit: 53
Liittynyt: 09.06.2006 21:16
Paikkakunta: helsinki

ViestiKirjoittaja karuhemmo » 28.09.2006 08:59

Itsellänihän tuota pituutta on n. 190 cm ja painoa n. 125 kg.
Tuo paino ei anna näin internetistä ilmaistuna täysin oikeaa kuvaa
kropastani. Veikkaisin että painossani on n. 10-15 kg ylimääräistä. Olen normaalia suomalaista pulliaista huomattavasti raskasrakenteisempi.

Minkälaisia kävelylenkkejä suosittelisit ajallisesti ja sykkeellisesti?
karuhemmo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.09.2006 12:33

ViestiKirjoittaja Maija » 28.09.2006 12:35

Moikka!

Käydään ensin läpi tota "hemmon" energian tarvetta. Olet kyllä isokokoinen ja se tarkoittaa sitä, että energiantarpeesikin on suurempi kuin normaalimittaisilla. Laskisin karkeasti, että energiantarpeesi dietillä liikkuu siinä 3000kcal pinnassa. Dietillä kannattaa muistaa, että ei syö samalla tavalla joka päivä, vaan elimistöä kannattaa huijata heiluttelemalla kaloreita. Eli tässä tapauksessa kalorisi heiluisivat esim. 2800-3500kcal välillä.

Nyt pitää tietysti huomioida lähtötilanne. Eli jos olet syönyt pitkään tosi vähän. Esim. n. 2000kcal, et voi heti jysäyttää tällaista määrää kroppaan, vaan nosta pikkuhiljaa. Ja tietysti pitää huomioida treeninmäärä ja muu kulutus. Kts. edellinen vastaus. Jos liikut vain pari kertaa viikossa, on kalorimäärä tietysti pienempi.

Voin taata, että vuoden sisään olet aika erinäköinen ja olet päässyt eroon nimenomaan ylimääräisestä rasvasta. Aineenvaihdunta käy koko ajan hyvillä kierroksilla ja rasva-aineenvaihdunta pysyy käynnissä, kun energiansaanti pidetään riittävänä.

Alussa paino voi nousta, mutta aineenvaihdunnan vilkastuessa, se lähtee tippumaan. Äläkä katso niinkään paljon vaakaan, vaan peiliin. Vaatteista huomaa myös hyvin, miten keho muokkaantuu erinäköiseksi. :)

Ruokavalion tarkemmasta koostamisesta kannattaa lukea viime fighterista.

Hedelmistä kannattaa laskea niiden enrgiamäärä, sillä mikä tahansa ruoka-aine paljon syötynä kertyy vyötärölle. Jos muita hiilihydraatteja ei tule syötyä niin paljon, niin silloin hedelmiä voi syödä tietty enemmän. Vihannekset ovat siinä mielessä parempia, että niissä on hitaammin sulavia hiilihydraatteja, jotka eivät heiluta verensokeria yhtä paljon kuin hedelmäsokeri. Hyviä hedelmiä on omenat, appelsiinit, päärynät, meloni, ananas eli vesipitoiset hedelmät. Banaanikin käy, mutta kannattaa muistaa, että siinä on tuplasti enemmän energiaa kuin edellä mainituissa hedelmissä.

Jos tarkempia määriä haluatte, kyssäriä kehiin! :wink:

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja karuhemmo » 28.09.2006 13:21

Moikka!

Kiitos Maija näistä neuvoista. Täytyy seurata tilannetta, miten tilanne tässä muuttuu. Olisi noista ylimääräisistä rasvoista vaan kiva päästä eroon. Jotta voisi käydä kokeilemassa hieman kilpailujakin.

Itseänihän ei juuri kiinnosta mitä vaaka näyttää, koska olen ollut aina normimittoja painavampi ilman ylimääräisiä kiloja. Pääasia että liikkuminen on mahdollisimman helppoa, eikä hengästy ensimmäisellä askeleella. :lol:

Onko jotain tiettyä optimaalista määrää ruokailukerroissa per päivä vai onko se ihan henkilökohtaista jokaisella ihmisellä?
karuhemmo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.09.2006 12:33

ViestiKirjoittaja antti_lk » 28.09.2006 15:19

karuhemmo kirjoitti:Onko jotain tiettyä optimaalista määrää ruokailukerroissa per päivä vai onko se ihan henkilökohtaista jokaisella ihmisellä?


Itse kun joskus tiputtelin kisoihin painoa niin ruokailu kolmen tunnin välein toimi hyvin. Pienet annokset tuntuvat aluksi täysin riittämättömiltä ja nälkä vaivaa, mutta pian siihen tottuu. Oppii syömään myös hitaammin ja nauttimaan jokaisesta puraisusta.. :lol:

Dieetillä ja muutenkin kannattaa juoda paljon vettä. Omalla kohdalla jo se, että mahassa oli jotain auttoi. Ja jos iski kova nälkä ruokailuaikojen välillä, niin muutama desi vettä hillitsi ainakin hieman. En lukenut aiempia viestejä tarkemmin, eli joku on jo saattanut suositella aamupainojen kirjaamista ylös. Auttaa paljon, kun näkee miten paino tippuu ja koska se hidastuu tai nopeutuu. Itse olen aika huono syömään aamuisin, joten söin iltaisin aika vähän, jotta aamulla olisi nälkä.
Viimeksi muokannut antti_lk päivämäärä 29.09.2006 01:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
antti_lk
 
Viestit: 9230
Liittynyt: 30.05.2006 22:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Artemis Kick » 28.09.2006 17:19

itellä tällänen "tilanne"

maaliskuussa painoin 66 sen jälkeen on ollut loukkaantumisia ja en ole päässyt kunnolla reenaamaan, kesällä tuli syötyö makkaraa ja juotua kaljaasillä seurauksella että aamupaino on nyt 76 ja karkkimahaa piisaa (jota eio ollu sitten lapsuusvuosien)

pituus 174
ikä 21

tarkotus olisi saada paino pysyvästi noin 69kg ja siitä sitten pudotttelisin kisoja varten 65 kiloon.

normaalisti treenaan noin 5 krt viikossa vapaaottelua.

Nyt olen syönyt joka päivä tällä viikolla wokki vihanneksia ja kanaa + raejuustoa välipalana ruisleipää ja kalkkunaa.

Kun painoa on noin nopeesti tullu niin onko mahollista et stiä voisi tippuakin nopeammin? :D


Kiitos etukäteen!
Artemis Kick
 
Viestit: 5
Liittynyt: 26.09.2006 12:18

Painon pudotus

ViestiKirjoittaja pasipoyhonen » 29.09.2006 20:13

Karuhemmolla on vähän samanlainen tilanne kuin minulla oli vielä vuodenvaihteessa eli noin 9 kk sitten.
Pituuteni on 188cm ja painoa oli 105kg tuolloin, ikää on 31v. Paino hivuttautui ylemmäs vuosi vuodelta, pikku hiljaa.
Urheilua olen harrastanut lapsesta lähtien, ja jo vuosia olen treenannut noin 4 kertaa viikossa. Silti painoa kertyi vain lisää. Välillä muutamia vuosia sitten jojotin painon taas vähän alemmas, selkeästi liian alhaisella kalori- ja proteiinimäärällä, sillä seurauksella että jojo tuli nopeasti takaisin lähtötasoon ja sitten ylikin.

Tein sitten muutoksia tammikuussa 2006 ruokavaliooni. Vähensin pastan, riisin ja perunankin käyttöä, yleensäkin hiilihydraattien käyttöä. Vähensin vaalean leivän syöntiä, ruisleipää olin aiemminkin syönyt hyvällä halulla. Lopetin arki-iltaisin oluenjuonnin, elämänlaadun siitä kärsimättä kohtuuttomasti. Lisäsin proteiinin suhteellista osuutta päivittäisessä dieetissä. Rasvan käyttö väheni lähinnä juuston käytön vähentämisellä (enää 1-2 siivua/leipäpala). Perunalastujen ja makeisten syöntikin jostain syystä vähentyi, koska niitä ei niin paljon enää edes tehnyt mieli.

Arkipäivät ovat kohtalaisen työntäyteisiä , työaika usein klo 08-19, ja näin ollen en aina ole ehtinyt popsimaan riittävän säännöllisesti päivän aikana, ja joskus illalla kotiin tullessa onkin sitten aivan mahdoton nälkä, jolloin tulee syötyä kertakaikkiaan liikaa, ja ahmien.

Tässä arkipäivän tyypillinen ravintomäärä:

Aamupala
200g jugurttia, johon päälle soijarakeita 3-4 teelusikallista TAI ruisleipä kinkulla ja juustolla
monivitamiiniporetabletti
kahvia 1-2 mukia
1 maitolasi 300ml
1 hedelmä tai marjoja kourallisen verran

Lounas
kerrosruisleipä, jossa kinkkua, juustoa, salaattia, margariinia
TAI tonnikalapurkki+hedelmä
tuoremehu 200ml
kahvi 1 muki

Välipala(jos ei ehdi syödä päivällistä)
Hedelmä tai raejuusto 300g tai tonnikalapurkki 200g

Päivällinen (jos ehtii)
Lautasellinen kotiruokaa, jossa esim. kanaa 150g, pastaa pari kauhallista
maitoa 2 lasia

Iltapala
hedelmä/porkkana tai ruisleipä, jossa kinkkua, juustoa, salaattia
maitolasi
Omega-3 kapseli

Pientä vaihtelua toki näissä ruuissa on, mutta niin pitääkin.
Viikonloppuisin syön tuhdimman aamupalan, ja lounaan tai päivällisen, sekä välipalan ja iltapalan. Punttitreenin jälkeen juon proteiinipalautusjuoman, lenkin tai mma:n jälkeen palaudun pienellä hiilarimäärällä.

Mitä sitten tapahtui?

Ensi viikkoina muutokset olivat hitaita, ja ajoittain painoa tuli ehkä 1kg lisää, mutta hyväksyin sen ja jatkoin valitsemallani tiellä.
Nyt 9kk myöhemmin, tänä aamuna painoni oli 88 kg. Pudotusta siis 17 kg, osa tietty on lähtenyt lihaksistakin, mutta silti. Eniten hämmästytti nimenomaan vyötärön ympärysmitan väheneminen, joka kertoisi eniten rasvan määrän vähenemisestä.
Tällä kertaa en ole jojo. Tsemppiä ja elämänmuutokseen voimaa kaikille halukkaille!
pasipoyhonen
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02.09.2006 20:34
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Maija » 03.10.2006 11:04

No niin, aloitetaampa vastaaminen järjestyksessä. :wink:

Ensiksi "Hemmon" ruokailukertakyssäriin: Olitpa dieetillä tai normaalikaudella, on hyvä syödä useita kertoja päivässä. 5-7 kertaa on sellainen soppeli. Etenkin dietillä, verensokeri pysyy aisoissa, kun syöt useita kertoja päivän aikana ja näin aineenvaihduntakin pysyy käynnissä.

Antin vedenjuontivinkki oli bueno ja toi 2,5-3h välein syöminenkin on oikein toimiva menetelmä. Syöntikertoja tulee sitten se määrä kuin tulee valveillaolon aikana.

Sitten Artemis Kick: Painosi tippuu varmasti jo pelkällä oluen juonnin ja makkaransyönnin vähentämisellä, kun siirryt syömään kunnon ruokaa. :) Periaatteessa nopeasti tuleet kilot voi saada veks suht helpostikin. Ja sun tilanteessa paino on noussut nimen omaan tekemätttömyydellä ja herkuttelulla eli kun palaat "ruotuun" = treeneihin ja normaaliruokailuun, tippuu paino varmasti aika itsestään ilman sen suurempaa diettaamista.

Ja hei, ymmärsinkö oikein, että syöt VAIN kaksi kertaa päivässä?!? Sen wokkihässäkän ja sitten leipää? Jos näin on, niin muutama ateria kehiin ja heti! Muuten aineenvaihduntasi tyssää alkuunsa eikä paino tipu ainankaan.

Ja "pöyhis": Sulla on ollut järki pelissä selvästi tossa painonpudotuksessa, mutta... Kokonaiskalorimääräsi on aika pieni kokoosi nähden. Voisit mielestäni huoletta lisätä annoksia ja etenkin rasvoja (oliivi tai rypsiöljy) lesitiinin ja kalaöljyn lisäksi. Itsepähän paljastit ruokapäiväkirjasi.. :lol: Täällä joutuu heti tarkastelun kohteeksi... :wink: Ja hyviä hiilareita keitettyjen kasvisten, täysjyväriisin tms muodossa, jos haluat välttää ns. "turhia hiilareita". Palautusjuoma voi myös olla soppeli. :lol: Treenaat kuitenkin intensiivisesti, ja tällä tavalla palautuminen ja kehityskin olisivat paremmissa kantimissa.

Ja sitten takaisin töihin... :)

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja karuhemmo » 19.10.2006 13:55

Noniin...
Alkaahan se vanha jääräpääkin oppia.
N.3kg pudonnut vajaassa kuukaudessa ja vettäkin olen oppinut juomaan.

kiitos kaikille neuvojen antajille.
Tästä on hyvä jatkaa...
karuhemmo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 25.09.2006 12:33

Seuraava

Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa