Kyssäriä kehiin

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Kyssäriä kehiin

ViestiKirjoittaja Maija » 09.06.2006 10:07

Moikka!

Ajattelin korkata tämän aihealueen ja ilmoittautua paikalla olevaksi.

Tässä osiossa voi kysellä ravitsemukseen liittyviä kysymyksiä ja keskustella aihepiiriä koskettavista asioista. Vastailen niihin parhaani mukaan, ja jos en itse tiedä, metsästän vastauksen jostain. Vähän niinkuin Niksipirkassa, mutta ei pliis sukkahousujuttuja! :wink:

Sen verran esittelen itseäni, että olen koulutukseltani kemisti ja opiskellut myös ravitsemustiedettä Helsingin Yliopistossa. Työskentelen toimittajana K&F-lehdessä ja kirjoitan Fighteriin ravitsemusasioista, ja välillä vähän muustakin. Treenivuosia mulla on takana jo 15, kilpailen Fitnessissä ja treenaan GB-Gymillä lukkopainia. Kaikessa lyhykäisyydessään. :)

Yhden parhaista ravitsemukseen liittyvistä ajatelmista olen kuullut GB:n BJJ ja SW -valkan Sammyn sanomana: "Jos palautusjuoma maistuu pahalta, niin silloin treeni ei ole ollut tarpeeksi kovaa."

Tästä on hyvä lähteä kesätreeneihin.

Treeniterkuin,
Maija Elovaara
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja princess » 10.06.2006 18:54

Moi, Maija :)
Pitääpä keksiä jotai viisaita kyssäreitä sulle kun ehdin, jotain sun päänvaivaksi. Mut, muuten tavataan taas GB:n tatamilla...toivottavasti pian!
Rukoile tai taistele...ei se pakene..
princess
 
Viestit: 53
Liittynyt: 09.06.2006 21:16
Paikkakunta: helsinki

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.06.2006 13:32

Jee, jee! Mä olen valmis anytime... :wink: Voit itse valita, tarkoittaako tämä vastaamista sun kyssäreihin vai painia GB:llä... :D

By the way, ostin uuden puvun, joten et pääse pakoon BJJ-treeneissäkään.

Nähdään salilla!
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Zilli » 21.08.2006 22:35

No minä saattaisin tähän väliin kysyä, että kuinka hyvä palautus ruoka banaani on palautusjuomaan verrattuna? Banaanistahan kuulemma saa nopeasti energiaa, mutta onko se tarpeeksi nopeasti treenin jälkeen, jos se ruuansulatuskin on harjoitusten jälkeen kuulemma hieman heikompaa? Entäs sitten proteiinien laita banskussa? Ja onko banaani hyvä välipala ennen treeniä?

Että tällaisia... :)
Ota chillisti, nujua villisti!
Zilli
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11.08.2006 13:39
Paikkakunta: Tornio

ViestiKirjoittaja Maija » 22.08.2006 21:03

Terve Zilli!

Ja tässä vähän banskuaskaa:

Kuten itse jo totesitkin, ruoansulatus ei toimi ihan kybätehoilla treenin jälkeen. Banaani on hiilihydraatin lähteenä sinänsä ihan ok, mutta se sulaa todella hitaasti. Banaanin vesipitoisuus on pieni ja elimistöllä kuluu aikaa sen pilkkomiseen ennen kuin tavara pääsee imeytymään elimistöön. Urheiluravinteiden sisältämät hiilihydraatit ovat siinä vaiheessa imeytyneet jo aikoja sitten ja palautuminen on jo kovaa vauhtia menossa.

Banaani, kuten lähes kaikki hedelmät sisältää vain hiilihydraattia eikä proteiinia lainkaan, joten proteiinia siitä ei saa millään ilveellä palautumiseen. :wink:

Suosittelisin nimenomaan palautumiseen suunniteltuja urheiluravinteita, mutta aiheesta välipala vs. urheiluravinteet/palautusjuoma on väännetty kättä for ever. :D Eikä tässä asiassa varmasti päästä sopuun. Pohdiskelin tätä asiaa enemmän tossa palautusjuoma-otsikon alla, joten siitä enemmän siellä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että parempi se banaani kuin ei mitään, mutta vuosia urheiluravinteita käyttäneenä en itse enää vaihtaisi niitä pois. Kannattaa kokeilla. (...ja jäädä koukkuun... :twisted: )

Hyviä treenejä!

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Maija » 22.08.2006 21:14

....Kannattais ehkä lukea noi viestit loppuun... :D

Banaani on ihan ok välipala. Ennen treeniä nautiitava välipala kannattaisi syödä viimeistään noin tuntia ennen treenejä. Puoli tuntia on ihan "ehdoton" takaraja, ja silloin vain juuri joku hedelmä tms. muuta pientä ja "kevyttä".

Miksi näin?

Kun treeni alkaa, ruoansulatus lähes pysähtyy eli syöty välipala jää sulamattomana vatsalaukkuun odottelemaan treenien loppumista ja ruoasulatuksen käynnistymistä uudelleen. Vatsaan voi jäädä ikävä tunne ja sulamaton ruokamassa hölskyy vatsassa. Eikä energiaa ole saatu lähes nimeksikään syödystä välipalasta.

Siksi on parempi syödä hyvä välipala 1-jopa 2h ennen treeniä ja mennä mieluummin tyhjemmällä vatsalla treeneihin kuin suoraan ruokapöydästä salille.

Ja lisäksi kannataa muistaa, että edellisen päivän aterioilla on suurempi merkitys treeneihin kuin juuri nautitulla välipalalla. Kokeile vaikka joskus, että syöt vähän ja katsot millaisen tehon saat treeneihin ja syöt jonain päivänä todella tukevasti ja vertaat taas seuraavan päivän treenitehoja huonosti syödyn päivän jälkeisiin treeneihin. On varmasti eroa.

Hyvä kyssäri!

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Jamba » 05.11.2007 01:11

moi.

kysymykseni liittyy herkutteluun.
eli, jos harjoittelee noin 4-6krtaa viikossa. Ja syö perusterveellisesti, niin millä tavalla esimerkiksi viikoittainen karkkipäivä vaikuttaa esimerkiksi rasvakerrokseen tai ylipäänsä mihinkään?

lyhyellä tai pitkällä juoksulla?

kiitos vastauksesta!
Jamba
 
Viestit: 19
Liittynyt: 27.10.2006 12:43

ViestiKirjoittaja Maija » 05.11.2007 12:05

No ihan suoraan sanottuna, sillä kerta viikkoon karkkipäivällä ei ole vaikutusta kuin sun korvien väliin. :wink:

Rasvakerrokseen se ei vaikuta, jos energiansaanti/kulutus ovat tasapainossa sen muut 6 päivää viikossa.

Jos ei ole ihme dieettejä päällä, on ihan hyvä relata kerran viikossa ja suoda itselleen jotain herkkuja. Herkuttelun määrä on mielestäni ihan yksilöllistä. Eli en nyt suosittele kaikkia ahtamaan 8 000 kcal herkkupäivänä, mutta tiedämpä niitäkin, jotka kisadieetillä buustaavat aineenvaihduntaa tälläisella mätöllä. 8)

Paras tapa on säilyttää normi ruokarytmi ja kunnon ruoan lisäksi syödä vähän jotain herkkuja. Näin syöminen pysyy aisoissa ja olo inhimillisenä.

Jos kokonaisuus eli viikon treenit ja syöminen ovat kunnossa, ei homma kärsi yhdestä herkkupäivästä.

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Mazou » 06.11.2007 20:17

Moro Maija!

Kerran kyssäreitä halusit niin tässä yksi

Treenaan bjj/sw n.5 kertaa viikossa ja lisäksi muutama lenkki/kahvakuulapäivä viikossa elikkä treenejä kertyy viikkoon n. 6-7. Palautus juomana käytän Skipin TopFuel (prot.40g vs. hiil. 52g). Tuon lisäksi tulee käytettyä kreatiini+tmg:tä.
Otaksun, että palautuminen noiden osalta kunnossa? Onko tuosta kreatiini+tmg:stä hyötyä näissä kamppailu touhuissa vai riittäisikö ihan tavallinen kreatiini vai tarvisiko sitäkään?
Kiitoksia vastauksista!!
Mazou
 
Viestit: 4
Liittynyt: 09.05.2007 21:10

ViestiKirjoittaja Maija » 20.11.2007 14:00

Moikka Mazou!

Sori, että vastaus viipyi. Olen ollut vähän offline... :wink:

Mutta siihen sun kyssäriin:

Kyllä tosta kreatiini+tmg -yhdistelmästä on hyötyä kamppailulajeissakin. Jos haluat vaihdella, niin kreatiinipyruvaatti voisi olla toinen vaihtoehto, jos on painonvetoja. Se ei kerää nestettä ja pyruvaatti jeesaa rasvanpoltossa.

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja jumppakuutio » 07.12.2007 17:39

Mistä voisin lukea lisää elimistön happo/emäs-tasapainosta ja sen vaikutuksista terveyteen ja suorituskykyyn? Eritoten kaikenlaiset tutkimukset kiinnostaisivat...
jumppakuutio
 
Viestit: 2
Liittynyt: 16.06.2006 18:03

ViestiKirjoittaja Maija » 09.12.2007 18:28

Uusimmassa Fighter Magazinessa on juttu ravinto-osiossa happo-emästasapainosta. Mutta ihan googlaamalla happo-emäs-tasapaino -sanaa löytyy jotain tietoa.

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja perusperuna » 27.12.2007 19:44

Käynpä nyt sitten tännekkin pudottamassa nuo linkit missä tuota happo-emäs asiaa on pohdittu.
perusperuna
 
Viestit: 4
Liittynyt: 27.12.2007 16:40

ViestiKirjoittaja Maija » 03.01.2008 11:12

Ja sama vastaus tännekin:

Tästä happo-emäs -asiasta on väitelty pitkään. Mutta tosiasia on, että piti asiaa faktana tai ei, on elimistö paremmassa kunnossa, kun syödään monipuolisesti sekä rasvaa ja proteiineja että viljatuotteita, kasviksia ja hedelmiä. Sillä söi niitä happo-emäs -vaikutuksen takia tai ei, on monipuolisuuteen paljon muitakin perusteita. Kaikki positiivisia.

Lisäksi ravitsemustiede on tieteenala, joka ei läheskään aina anna yksiselitteisiä vastauksia. Tutkimustuloksia löytyy aina puolesta ja vastaan ja jokaisen on löydettävä tästä viidakosta ne itselleen sopivat jutut.

Ja sen verran credittiä Valmarinille, että se on ollut markkinoilla monta kymmentä vuotta, ilman negatiivista julkisuutta. Toisin kuin eräs verkostomarkkinointituote, joka oli tässä pari päivää sitten otsikoissa epäiltyjen maksatoksisten vaikutustensa takia. Aina kannattaa olla tarkka käyttämiensä valmisteiden kanssa.

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

Palautuminen, Valmarin ym.

ViestiKirjoittaja Paupi » 24.03.2008 14:26

Hei Maija!

Tällä foorumilla olen muutaman kerran lukenut tuosta Valmarinista happo-emäs -tasapainon ja myös palautumisen edistäjänä. Itselläni on tapana juoda illalla lasillinen Samarinia, olen tähän asti pitänyt sitäkin jonkinlaisena hedelmähappona tms. hyödyllisenä. Onko siitä mitään hyötyä? Kannattaako vaihtaa Valmariniin?

Palautumisesta vielä: En ole ihan perusterve ihminen, parikin pitkäaikaissairautta on. Treenaan jaksamiseni mukaan 2-6 krt viikossa suht kovalla kuormituksella ja olen mielestäni nyt varsin hyvässä kunnossa. Käytän ennen treeniä Evolutionin Phase 1- ja crp -tuotteita ja treenin jälkeen nautin Evolutionin Recoveryä. Urheiluravinteet siis lienevät kunnossa? Kysymykseni koskeekin treenin jälkeistä ruokailua. Kuinka välttämätöntä on nauttia ns. kunnon ateria treenin jälkeen? Jos treenit ovat myöhään illalla, en tehdo ehtiä tai jaksaa laittaaa ruokaa. Riittääkö ateriaksi esim. pari voileipää, hedelmä ja jugurtti?
Paupi
 
Viestit: 9
Liittynyt: 17.05.2007 11:07

Seuraava

Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron