Harjoittelu ilman lisäravinteita

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Harjoittelu ilman lisäravinteita

ViestiKirjoittaja amareus » 16.07.2008 09:34

Hei. Olen jo pitkään miettinyt, että voiko nuo kaupan jauho- ja patukkalisäravinteet korvata jollakin terveellisemmällä/luonnollisemmalla keinolla esim. tehoseikoittimella tehdyllä vihannes, marja ja hedelmäsekoitteella + hyvällä ruokavaliolla? Mitä suosittelisit yleensä tuollaiseen juomaan laittamaan? Mihin aikaan juomat pitäisi juoda?

Harjoittelen 2 kertaa viikossa nyrkkeilyä ja 2 kertaa joko juoksua tai uintia ja kehonrakennus 2x viikossa olisi vielä mielessä lisätä tuohon. T Anssi
toivossa on hyvä elää sano lapamato.
amareus
 
Viestit: 3
Liittynyt: 15.07.2008 12:39
Paikkakunta: Jkl

ViestiKirjoittaja tmurdoch » 16.07.2008 11:40

Ymmärtääkseni palautusjuoman ensisijainen tehtävä on tarjota elimistellö helposti ja nopeasti imeytyvää ravintoa välittömästi harjoituksen päätyttyä.

Muistan lukeneeni joskus ihan oikeasta, laajamittaisesta tieteellisestä tutkimuksesta, jossa todettiin, että lisäravinteiden käytöllä ei ollut mitään vaikutusta suorituskykyyn tapauksessa, joissa koehenkilöt harjoittelivat max kerran päivässä.

Palautusjuoman hyödyllisyys kävi ilmi vasta siinä vaiheessa, kun harjoiteltiin useammin kuin kerran päivässä.

Edellä mainittuun ei ole heittää mitään viitteitä, joten menköön näin mututuntumalta.

Palautusjuoman korvaamisen omilla pirtelöillä tulisi varmaankin noudattaa seuraavaa ohjenuoraa:

1.) nauti juoma mahd. pian harjoituksen päätyttyä, jotta elimistö saisi ravintoa mahd. nopeasti.

2.) hiilihydraattijauheet voinee korvata hedelmäpirtelöillä. Imeytyvyys ei taida olla samaa luokkaa, mutta kuitenkin sinne päin. Pancrese-mies Mika Petralla on muistaakseni positiivisia kokemuksia näiden käytöstä.

3.) niin helposti ja nopeasti imeytyvää proteiininlähdettä kuin hera ei taida "luonnosta" noin vain löytyä. Maybe kananmunat?

Tässä meikäläisen resepti:

ROCKYN BANAANIYLLÄTYS

2 soseutettua banaania
4 kananmunaa
vettä

Herkkuva. Tai sitten ei.

Proteiinia saa varmasti riittävästi perusterveellisestä ruokavaliosta, kun muistaa kiinnittää asiaan huomiota.
Meissä on r0hmu sellainen ero, että minä tiedän, etten osaa tai tiedä mitään, ja se on näin kamppailulajien parissa aika paljon parempi kuin se, ettei osaa eikä tiedä mitään, mutta luulee osaavansa ja tietävänsä paljonkin.
-Petri
Avatar
tmurdoch
 
Viestit: 943
Liittynyt: 30.05.2006 10:25
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Andy » 16.07.2008 12:31

Itse olen usein tehnyt niin, että kun omien treenien jälkeen on treeninvetovuoro, niin syön heti banaanin (+runsaasti vettä) ja sitten vähän myöhemmin joko välipalakeksejä tai voileipää ja ehkä toisen banaaninkin. Mitään erityisesti tuntuvia haittavaikutuksia tällä ei ole ollut, vaikka viikkoon on samalla vedetty n. 12 treenikertaa. Tärkeintä on se, että syö jotain ja koostumus on sitten toissijaista.

Palautusjuomat ovat kuitenkin sen verran edullisia ja käteviä, että minusta ei ole oikein järkeä alkaa kehittelemään mitään omia pirtelösekoituksia, ellei sitten maun ja vaihtelun vuoksi.
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Avatar
Andy
 
Viestit: 2077
Liittynyt: 18.06.2006 15:26
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja ryökäle » 17.07.2008 16:33

Itse käytän palautusjuomia tai lähinnä hera+hedelmä juuri edullisuuden ja helppouden takia.
Eikä tarvitse olla heti 30min päästä olla syömässä isoa tukevaa ateriaa.
Mutta varmasti ilmankin pärjäis...
ryökäle
 
Viestit: 7
Liittynyt: 13.02.2007 18:50

ViestiKirjoittaja teuska » 17.07.2008 17:58

Itse nautin myös palautusjuoman heti harjoituksien jälkeen ja varsinkin kovien sparrisessioiden jälkeen ilmenevä nuutuneisuus/väsymys katoaa jo kotimatkan aikana.

Tärkeintähän nimenomaan on saada nopeasti imeytyvää ravintoa joka hera+hiilihydraattijuoman muodossa on mielestäni helppo, edullinen ja erittäin terveellinen vaihtoehto.
teuska
 
Viestit: 30
Liittynyt: 04.06.2006 01:16


Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa