Kivikautinen ruokavalio

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Kivikautinen ruokavalio

ViestiKirjoittaja Geronimo » 05.07.2008 14:21

Mitä mieltä olette, voiko "Kivikautinen ruokavalio" toimia myös lihasmassaa kasvattaessa?
Toki palautusjuoma sisällöltään harjoittelun yhteydessä tuttu ja turvallinen.

Toinen kysymykseni liittyy insuliinin toimimiseen anabolisena aineena. Onko tämä insuliinin anabolinen vaikutus mahdollista saavuttaa vain treenin jälkeen ja tuleeko voimakasta insuliinin eritystä kaikkina muina aikoina välttää?
Geronimo
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20.10.2007 11:12

ViestiKirjoittaja Maija » 07.07.2008 16:40

Vastaan ensin tuohon sun kysymykseen kivikautisesta ruokavaliosta lihasmassan kasvattamisessa.

Lihasmassaa kasvatettaessa on tärkeää huolehtia riittävästä energiansaannista ja erityisesti riittävästä proteiinien saannista. Eli yksinkertaisesti syötävä yli kulutuksen. Kivikautisessa ruokavaliossa itse ruoka-aineethan ovat puhtaita ja käsittelemättömiä, ja yleensä proteiinia tulee suht runsaasti, joten sitä noudatettaessa on huolehdittava että syö riittävästi ja energiatase on koko ajan reilusti plussan puolella.

Sitten insuliinin anabolisesta vaikutuksesta.

Insuliini on elimistön erittämä anabolinen eli energiavarastoja täyttävä hormoni. Sen eritys lisääntyy verensokerin nousun vaikutuksesta. Toisin sanoen, kun syöt, verensokeri nousee ja tämän seurauksena lisääntyy insuliinin eritys, jonka tarkoituksena on laskea veren sokeripitoisuus takaisin alas varastoimalla glukoosia verestä soluihin. Insuliinin anabolinen vaikutus on siis voimassa aina syönnin jälkeen.

Insuliinia erittyy siis aina ruokailun yhteydessä, mikä on hyvä kun halutaan saada tavaraa soluihin eli lihasmassaa lisää. Tämä ei tarkoita sitä, että on syötävä koko ajan ja pidettävä siten insuliinin eritys koko ajan korkealla, vaan ateriavälit on hyvä pitää 2-3 tunnin mittaisina, jotta tilanne saadaan välillä tasoittumaan.

Eri energiaravintoaineet nostavat verensokeria eri tavoilla ja hiilihydraatit nostavat veresokeria nopeimmin ja niistä nimenomaan sokerit ja ns. nopeat korkean glygeemisen indeksin omaavat hiilihydraatit. Täytyy kuitenkin muistaa, että mitä nopeammin ja voimakkaammin verensokeri nousee, sitä suurempi on myös insuliinin eritys ja sitä rajummin verensokeri myös romahtaa alas.

Siksi on syytä syödä joka aterialla monipuolisesti hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa, jotta aterioilla ei aiheuteta kauheita piikkejä verensokeriin. Ainut oikeastaan poikkeus on treenin jälkeinen palautusjuoma, sillä treenin jälkeen kaikki nautittu energia menee suoraan lihaksiin eli palautumiseen. Silloin proteiinien ja hiilihydraattien on oltava nopeasti imeytyviä.

Toivottavasti vastaus selvensi ongelmaa.

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51


Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron