Harjoittelu / happo-emästasapaino kohdilleen?

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Harjoittelu / happo-emästasapaino kohdilleen?

ViestiKirjoittaja Rauno » 04.10.2006 14:50

Rohkenin aloittaa oman ketjun aiheesta, jota ainakin jotkut ihmisen fysiologiasta tietävät koulukunnat pitävät huomattavan tärkeänä elimistön hyvinvoinnin kannalta.

Oma tietämykseni aiheesta on vähäinen. Harjoittelu vie sitä tuonne happaman suuntaan ja jos vetää "hapanta" kahvia kovan treenin perään niin soromnoo...

Käsittääkseni esim. sitruuna on emäksinen, joka palauttaa tasapainoa. Taisipa kuulua Vireninkin ravintovalikoimaan tällaisia ulottuvuuksia.

Eli, jos saisi tänne ihan perustietoa asiasta ja onko ylipäätään asiaan oleellista kiinnittää huomiota kovaa harjoittelevan, joka kuitenkin syö normaalisti(noin ravintoympyrä)?

Lähinnä tämä kysymys kohdistuu Maijalle, joka täällä ystävällisesti selkokiellellä vastailee.

Vaarini otti muuten aina hunajaa teelusikallisen hiihtolenkin jälkeen, hyvin pelittää itselläkin katabolian? ensiavuksi.
Rauno

ViestiKirjoittaja Maija » 06.10.2006 12:13

Moikka!

Oikeilla jäljillä olet. :) Happo-emäs tasapaino on jälleen kerran mielipiteitä jakava asia. Jotkut koulukunnat tunnustavat asian ja toiset taas perustelevat nihkeää suhtautumistaan sillä, että happo-emäs tasapainoa on vaikea mitata ja sitä kautta sanoa varmasti, voiko tietyillä oireilla olla yhteyksiä happo-emästasapainon häiriöihin.

Itse olen kyllä huomannut, että jos yhtään huomioi happo-emäs asiaa omassa ruokavaliossa jne, on olo paljon parempi.

Happo-emäs tasapainolla tarkoitetaan siis elimistön tilaa, joka vaikuttaa moniin fysiologisiin toimintoihin ja etenkin liialla happamuudella on monia haittavaikutuksia (ruoansulatusvaivat, iho-ongelmat jne jne). sanotaan myös, että hapan mieli happamassa ruumiissa...

Asiaa ajatellaan siten, että on happamia ja emäksisiä ruoka-aineita ja pääasiassa happo-emästasapainoon voidaan vaikuttaa juuri ruokavalion avulla.

Emäksisiä ruoka-aineita ovat vihannekset, kasvikset ja peruna, sekä hedelmistä mm. sitruuna. Kivennäisaineilla voidaan myös tasapainottaa tilannetta, sillä ne ovat pääasiassa emäksisiä. Siksi kasvikset lukeutuvatkin juuri emäksisiin ruoka-aineisiin, koska ne sisältävät kivennäsiaineita. Aiemmin hehkuttamani Valmarin-kivennäisaineliuos on loistava ensiapu tasapainoa korjaamaan!

Happamia ruoka-aineita ovat mm. kypsennetty liha, proteiinit yleensäkin sekä valkoinen vilja ja sokeri sekä jotkut hedelmät.

Treenaamisen aikana syntyy maitohappoja, jotka osaltaan myös happamoittavat elimistöä. Siksi on tärkeää syödä monipuolisesti, jotta myös näitä happamuutta tasapainottavia ruoka-aineita tulisi sopivasti. Ja juoda nestettä, jotta happamat aineenvaihduntatuotteet saadaan poistettua elimistöstä.

Luennoin tuonnempana lisää aiheesta... :wink:

Hyviä viikonloppuja!

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija

ViestiKirjoittaja garlic tabasco » 06.10.2006 22:23

Johtuukohan mun finnien lisääntyminen sit tosta happo-emäs tasapainohommasta :idea:.
Laitoin kuukkeliin ton valmarinin, siellä oli sit sen kotisivuilla sellanen taulukko missä oli lueteltuna sellaset ruoka-aineet jotka on happamia ja emäksisiä, ja nyt näyttää siltä ainakin että aika paljon on happamia omassa ruokavaliossa.
Meikä taitaakin testata tota.
Voishan tietysti lisätä vähän kasviksiakin ruokavalioon enempi :)

-Antti
Resipekt!
garlic tabasco

Älä sitten vaan

ViestiKirjoittaja Rauno » 07.10.2006 01:09

liikaa innostu, ettet mene ostamaan tollaista rapiat 1000 euron vesi-ionisaattoria, jota jotkut uskoon tulleet julistavat eräällä sivulla. Ks. ihmelaitteellahan saa veden Ph:n 9-10 tienoille, joka mullistaa elämäsi.

Itse olen toistaiseksi pysynyt Samarin linjalla. On kyllä kieltämättä levollisempi olo jo ihan nesteen lisäyksellä ja tuntuu tuo aineenvaihdunta / palautuminenkin joutuvan.

Uskovaisten sivuilla sanottiin muuten, että Ph-vettä tulisi juoda oma paino / 15. Itseni satakiloisena tulisi siis juoda 6,7 l / vrk. Hmm... kyllä siinä vesi-ionisaattori laulaisi, jos sattuisin hurahtamaan.
Rauno

ViestiKirjoittaja Maija » 09.10.2006 14:49

Joskus aikoinaan treenitehojen lisäämiseksi juotiin otsonivettä, mutta en sentään innostunut hankkimaan laitetta kotiin... :)

Ehkä kannattaa pysytellä kivennäsiainevalmisteissa ennen kuin menee ostamaan ionisointilaitetta... :wink:

Iho-ongelmissa kannattaa huomioida myös riittävä välttämättömien rasvahappojen saanti eli syödä hyviä rasvoja tarpeeksi. Tarkoittaa oliivi/rypsiöljyä ja kalaöljyjä sekä lesitiiniä. Näistä voi löytyä myös apu finneistä eroon pääsemiseksi.

Maija
Maija

ViestiKirjoittaja kristian » 14.11.2006 10:45

Itse ostin ionisaattorin vasta kun olin täysin vakuuttunut asiasta. Olen lukenut 5-6 kirjaa liittyen emäksiseen ruokavalioon, veteen, sen toimintaan, vaikutuksiin.. Olin pitänyt koko juttua hölympölynä; mutta oli pieni epäilys että ehkä se voisi olla tottakin. Kirjat hommasin amazon nettikaupasta, ja on tullut lueskeltua netistä melko reilusti.

Ionisaattorin tekemää vettä olen juonut jo 3kk, joka päivä vähintään 3L.
Kyllä jos joisi 5-6 L/pv ja jos sen hajottaa 13tuntiin niin kyllä tulisi kelloa säätää että muistaa juoda sitä..
Yöllä kerran tulee käytyä veskissä,ja aamulla.
Ja kyllä tuntuu tosi jännältä (piristävästi hyvä) kun juon varsin ammun ensimmäisen 3-5 dl pH10 vettä..
--
Se iho ja finnijuttu.. Itse olen hommannut kalarasva- ja viimeksi hyljeöljykapseleita. Vaimoke on niin ennakkoluuloinen kun vain voi olla,mutta kun rupesi syömään sitä hyljeöljyjuttua sanoi kasvoiltaan finnien vähentyvän (sen totesin itsekin hänessä), hiusten ja kynsien vahvistuvan. Tämäkin tepsii!

MUTTA ennen kaikkea on kyllä tärkeintä noudattaa terveellinen ruokavalio. Paljon kasviksia, hedelmiä ja myös hivenaineista, rasvahapoista ja entsyymeistä on huolehdittava! 75% emäksiseksi muodostuvaa ja 25% hapanta ruokaa kun syö, asia pitäisi olla hyvin.
Vähemmän valaistuneet ihmiset yleensä syövät kyllä juuri päinvastoin!
kristian

ViestiKirjoittaja freda » 14.11.2006 22:02

Mites tuommonen ionisaattori toimii? Poistaako se anionit vedestä ja tekee täten vedestä emäksisen vai toimiiko se elektrolyysillä?

En ole tutustunut tuohon laitteeseen mitenkään mutta mun korvaan kuulostaisi siltä, että edellä mainittu samarin + vesi tekee aivan saman ku tuo ionisaattori, eli syötetään kroppaan emäksisiä aineita ja täten saadaan kehon happamuutta laskettua...? :roll:

Sitten vielä aiheeseen. Googlettamalla löysin semmosen väitteet että virtsan
pH:ta seuraamalla voi saada pikkasen osviittaa siitä onko elimistö "hapan", vai onko kaikki ok. Eli normaali pH:n pitäisi olla neutraali tai hieman alle (7-6.5). Aamulla pissat tosin on aina hieman happamia.
freda

ViestiKirjoittaja Maija » 15.11.2006 13:32

Oikeilla jäljillä olet ton pH:n mittaamisen kanssa. Olen tosin jostain kuullut, että virtsakaan ei anna ihan eksaktia tulosta johtuen vedenjuomisesta/juomattomuudesta jne, mutta taitaa olla ainut "kotikonsti" asian toteamiseen.

Tuosta happo-emäs-asiasta puhuttaessa pitää myös muistaa se, että monipuolisesti muun ruoan lisäksi kasviksia ja vihanneksia syömällä voidaan vaikuttaa aika merkittävästikin asiaan. Periaatteessa "happamoituminen" on seurausta liian yksipuolisesta ruokavaliosta ts. sokerien, valkoisen viljan jen syömisestä eli aika ravinneköyhän ja valitettavasti länsimaisen normiravinnon syömisestä. :?

Inonisaattorin toimintamekanismiin en ole sen syvällisemmin ehtinyt perehtyä. Tuhannella eurolla luulisi jo kyhäävän elektrolyysiinkin perustuvan laitteen.

-Maija-
Maija

ViestiKirjoittaja kristian » 21.11.2006 09:53

Kyllä. Laite toimii elektrolyysillä. Kallius on siinä että elekroodina on yleensä 5kpl iso pinta-alainen platinapäällystetty titaanilevy. Muuten puhdas suomen vesi virtaa suodattimen(-mien) läpi ja menee elektrolyysikennoon ja saadaan saman tien emäksistä juoksevaa vettä.
Saa myös halvemmalla! n 170,-€ maksaa astia missä on 1kpl metallilevy (se voi olla Iridiumia - mitä esim koreassa on Kielletty käytää).. siihen menee noin 3L vettä josta saadaan 4...8tunnin päästä 1.5 hapanta ja emäksistä vettä.

Ionisoitu emäksinen vesi auttaa tehokkaasti poistamaan elimistöstä jo kertyneet happamat kuona-aineet. Johon auttaa vielä liikunta, joka lämmittää elomistöä ja edesauttaa kuona-aineiden irtomisia hiukkasverisuonista.

Sitten tulee emäksispainotteisten ruokien syönti (kasvit, hedelmät) joka pitäisi koostaa päivittäisestä ruokavaliostamme 75%. Loput saa olla happamia, kuten lihaa, viljaa (esim herne, papu, soija muodostaa myös happamuutta!). Ruokavaliolla ylläpidetään kropan hyvän tasapainon, muttet kertyneitä kuona-aineta saa poistettua!
- PAITSI jos tosiaan syöt kurinalaisesti, ja harrastat kovaa liikuntaa (aineenvaihdunta).
Yritän muistaa laittaa näkyville kaikki lukemani kirjat liittyen ko aiheeseen: ionisoitu emäksinen vesi, ja emäksinen ruokavalio..
kristian

ViestiKirjoittaja kristian » 21.11.2006 11:11

Tässä mun tekemä nettisivu (elokuu 2006)
http://www.ion-h2o.com/
Tähän olen näpytellyt hivenen tietoja. puutteelinen, mutta alkuun pääsin.. jatkan kun on paremmin aikaa.
-----
Siitä virtsa jutusta: minulla on digitaalinen pH ja ORP mittari. pH:ta voi mitata myös laktmuspaperilla. Virtsaa mittasin kerran.. olisi pitänyt laittaa arvon ylös,niin vois nyt verrata.. (kyllä mä sanoin itselleni: jestas mitä mä nyt jaksan tehdä...kuitenkin lorautin purkkiin ja mitasin)
Virtsan pH arvo on todellakin vain suuntaa antava. Tasapainosellakin ihmiselläkin on huonoja päiviä, ja päinvastoin, niin sen mitattu arvo ei kerro suoraan elimistön tarkasta pH tasapainosta. Pelkkä oletukseni olisi, jos esim viikoittain syötäisiin aina samaa, liikuttaisiin saman verran, sitten mitattu pH arvo saattaisi olla tarkempi ja enemmän hyödynnettävä sen seurantaa varten. :roll:
kristian

ViestiKirjoittaja freda » 21.11.2006 17:48

kristian kirjoitti:Kyllä. Laite toimii elektrolyysillä. Kallius on siinä että elekroodina on yleensä 5kpl iso pinta-alainen platinapäällystetty titaanilevy. Muuten puhdas suomen vesi virtaa suodattimen(-mien) läpi ja menee elektrolyysikennoon ja saadaan saman tien emäksistä juoksevaa vettä.

Ihan ionilaitetta ja kehon fysiologiaa tuntematta, kuulostaa siltä että ei tuossa vesi-ioni koneessa oo mitään järkeä.

Jos elektrolyysin avulla poistetaan vedestä kationit ja siten saadaan veden pH emäksiseksi, ilman että siihen lisätään mitää suoloja/mineraaleja. Niin tälleenhän se on ihan sama juoko sitä kraanavettä ja saa samat emäksiset ionit kehoonsa, vaiko että juoko "ionisoitua" vettä josta on vaan poistettu kationit. Joiden määrä vedessä on erittäin pieni.

Niin tai näin saat kuitenkin kaikki emäksiset ionit kehoosi vaikka pH- olisikin 7-8.
freda

ViestiKirjoittaja kristian » 22.11.2006 06:51

Jotkut sanoo sitä jotkut tätä. Tasapainon on säilyttävää (jin jang). Tämä ei kuitenkaan vaadi uskoa kuin jokin uskonto. Ekana tulisi mieleen kysymys mitä sitten tapahtuu kun emäksistä viedään "happamaan mahaan", neutralisoituuko se? - Tottakai, ilman muuta luulisi kaikki! Muttei sekään ole noin...
...ja elektrolyysi on täysin mahdoton ilman suolaa, kivennäisaineita (Mg,Ca,K,Na)
...ja kyllä tavallinen hanavesi myös huuhtoo kuona-ainaite elimistöstä. No juodaanko sitten edes tätäkään riittävästi 3... L/pv?

Kirjoja jotka suosittelen lukea:
Sang Whang - Reverse Aging
Bob McCauley - Achieving Great Health
Dr.Theodore A. Baroody - Alkalize or Die
Robert o.Young - The pH Miracle
Ph.D.Rudolf A. Wiley - Bio Balance
David Jubb - Jubbs Cell Rejuvenation
Harold W. Tietze - Nuoruutta vanhenemisen sijaan (tätä nuoruutta kirjaa kun lukee rupeaa naurattaa ja epäillä koko asiaa vaikka kirja kertookin asian puolesta)
kristian

ViestiKirjoittaja perusperuna » 27.12.2007 20:21

Käykäähän ihmiset lukemassa nuo alla olevien linkkien jutut. Haiskahtaa pahasti huuhaalta koko ph touhu.
perusperuna

ViestiKirjoittaja Maija » 03.01.2008 11:11

Sanon vielä tässäkin saman, minkä sanoin Fighterin happo-emäs -artikkelissa:

Tästä happo-emäs -asiasta on väitelty pitkään. Mutta tosiasia on, että piti asiaa faktana tai ei, on elimistö paremmassa kunnossa, kun syödään monipuolisesti sekä rasvaa ja proteiineja että viljatuotteita, kasviksia ja hedelmiä. Sillä söi niitä happo-emäs -vaikutuksen takia tai ei, on monipuolisuuteen paljon muitakin perusteita. Kaikki positiivisia.

Lisäksi ravitsemustiede on tieteenala, joka ei läheskään aina anna yksiselitteisiä vastauksia. Tutkimustuloksia löytyy aina puolesta ja vastaan ja jokaisen on löydettävä tästä viidakosta ne itselleen sopivat jutut.

Ja sen verran credittiä Valmarinille, että se on ollut markkinoilla monta kymmentä vuotta, ilman negatiivista julkisuutta. Toisin kuin eräs verkostomarkkinointituote, joka oli tässä pari päivää sitten otsikoissa epäiltyjen maksatoksisten vaikutustensa takia. Aina kannattaa olla tarkka käyttämiensä valmisteiden kanssa.

T: Maija
Maija

Paluu Ravitsemus