Onko sopivaa palautumisjuomaa?

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Onko sopivaa palautumisjuomaa?

ViestiKirjoittaja AtteKoo » 15.03.2008 11:45

Jeps, eli mulla todettiin hiljattain munuaisten vajaatoiminta, joten kysymys kuuluu, että onko mitään sellaista palautumisjuomaa joka ei hirveästi rasittaisi munuaisia.
Mitä itse olen tutkinut, niin melkein jokaisessa palautumisjuomassa on kreatiinia, joka munuaislääkärin mukaan täyttä myrkkyä munuaisille.

Toinen kysymys; kuinka paljon lisäravinteet yleensä rasittavat sisäelimiä, kuten munuaisia yms.?

Kiitos vastauksista jo etukäteen
AtteKoo

ViestiKirjoittaja Maija » 19.03.2008 10:48

Moikka Atte!

Markkinoilta löytyy paljon palautusjuomia, joissa ei ole kreatiinia mukana. Mm. Fastin Reco, FennoSportin palautusjuoma jne. Palautusjuoman voi koostaa myös itse heraisolaatista ja maltodextriinistä ja hyviä protskuja tähän on mm. Fastin Whey+, Leaderin Whey jne.

Tästä munuaiskuormituksesta on väitelty jonkin verran, eikä selkeää vastausta esim. suuresta proteiinin syönnistä ja sen munuaisten kuormittavuudesta ole saatu. (Proteiinien aineenvaihduntatuotteet kyllä jossain määrin varmasti kuormittavat munuaisia)

Urheiluravinteita enemmän sinun tapauksessasi kannattaa välttää juuri muita lisäravinteita, kuten kreatiinia. Urheiluravinteet muuten eivät ole muuta kuin ruokaa paremmin imeytyvässä muodossa (tietysti kuituja ja muita suojaravinteita on vähemmän). Suosittelisin kuitenkin, ettet vedä ihan megamääriä proteiineja, vaan pidät niiden saannin maltillisena, ihan varmuuden vuoksi.

Toivottavasti tilanteesi vielä parantuu. :)

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija

ViestiKirjoittaja Maija » 19.03.2008 10:53

Ainiin, ja vähän täsmennystä siihen sun toiseen kyssäriin lisäravinteiden kuormittavuudesta munuaisiin.

Tähän asiaan vaikuttaa paljon se, miten munuaiset toimivat. Terveet ja normaalisti toimivat munuaiset eivät hätkähdä lisäravinteista, joiksi tässä luokittelen muut kuin urheiluravinteet, palautusjuomat, protskut ja hiilarivalmisteet.

Veden juomiseen pitäisi myös kiinnittää erityisesti huomiota silloin, kun käytetään jotain ylimääräisiä yrttivalmisteita tai muita urheilulisäravinteita. Tällä helpotetaan munuaisten toimintaa ja niiden kykyä poistaa kuona-aineita yms. elimistöstä. Mitä väkevämpää virtsa on eli mitä vähemmän juodaan, sen kovemmalle rasitukselle munuaiset joutuvat.

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija

Paluu Ravitsemus