tankkaus+palautusjuoma

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja Häräntappoase » 21.02.2008 02:49

Moi. Harrastan nykyisin thaita ja mietin juuri tuota "ikuis" kysymystä palautusjuoman koostumuksesta ja sitten ennen treenejä tankkaamisesta, eli mikä on suositeltava juoma otettavaksi ennen thai-treenejä, onko hyvä ottaa pelkästään hiilaripitoinen juoma jossa siis ei ole proteiinia grammaakaan esim. GUTZY sport drink?

Ja onko tälläinen palarijuoma hyvä vaihtoehto(yksilöllistä tietenkin), nimenomaan thai-treenejä varten jossa on:

1486kj/355kcal energiaa, 57 g hiilihydraatteja(josta 0,3 laktoosia) , 32 g protskua(heraproteiini-isolaattia), 0,4 rasvaa, 7,1 g glutamiinia yhdessä annoksessa.??!!Olen 176cm pitkä ja paino liikkuu siinä 69-72kg väliä edes takas sahaten. :?
Häräntappoase
 
Viestit: 3
Liittynyt: 29.01.2008 04:37

ViestiKirjoittaja Maija » 03.03.2008 17:55

Moikka!

Pahoittelen vastauksen viipymistä ihan näin alkuun. Palautusjuomasi on hyvällä mallilla ja sopii hyvin kamppailutreenien loppuun.

Treeneihin valmistava "tankkaus" on aina vähän ristiriitainen juttu ja jakaa vahvasti mielipiteitä. Pelkästään esim. hiilaria juoman muodossa nauttimalla, nostetaan verensokeri hetkellisesti ylös ja saadaan energinen olo, joka voi juuri treenien kriittisessä vaiheessa puolen tunnin jälkeen romahtaa verensokerin tipahtaessa.

Paras tapa "tankata" treeneihin on huolehtia riittävästä energiansaannista päiväkohtaisesti ja iltatreeneihin syödä riittävä aamiainen, lounas ja välipala. Välipala viimeistään 1,5-1h ennen treeniä. Jos jostain syystä ateriaväli venähtää ja treenit ovat vajaan tunnin päästä, voisit nauttia puolet palautusjuomasta ennen treenejä ja loput sitten treenin jälkeen. Muista, että parin tunnin sisään viimeistään treenien loppumisesta on syötävä kunnon ateria. Koskee myös painoaan pudottavia (kisaa varten pudottavien kohdalla ateria voi olla pienempi tilanteen mukaan ja laskettava tarkemmin).

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja Kaikkonen » 10.03.2009 18:11

Terve, Onkos täällä muita Muscle+ tankkaavia? Aattelin kysellä että ootteko ottanu sen 30min enne reeniä ja heti jälkeen? Itse siis käyn 4 kertaa viikossal punttisalilla ja otan ainoastaan heti jälkeen. Mitenkäs tuo mömmö sopii painonpudotukseen? Kun tällä hetkellä strategiset mitat on 187 97 tarkotus olisi päästä -85kg tai jos ei terveyden päälle ota niin -82kg.Mimmones apu näistä Evolution CRP ja Cla+ rasvanpolttajista on?. Tämä menee ehkä vähän off topikiksikin. Thai Boxingia harrastaessa paino tippui/pysyi siinä 88-90 ilman ihmeempiä nälkäkuureja. Tarkotushan olisi taas pitkän tauon jälkeen alottaa joko Thai Boxing tai Vapari. Ikää oli 20. Ymmärsiköhän ketää tuosta mittään. No Kiitos kuitenkin etukäteen.
Avatar
Kaikkonen
 
Viestit: 369
Liittynyt: 21.09.2007 16:04
Paikkakunta: Turku

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja MN » 19.03.2009 06:05

Uskoisin että eri ihmisillä tuo palautusjuoman koostumus ja käyttö ja niiden tarve voivat vaihdella.
Itse thaikku ja puntin yhdistelmä ja palkkareitten käyttö omasta kropan tuntemuksesta.

kehotyyppejä jolla paino ei nouse sitten millään ja mahaakaan ei tule nimeksikään.
Voisi huolettaa vetää palkkariin ne isot hiilarimäärät 2dl monesti lajitreeninkin yhteydessä.

Itselleni on aina kertynyt painoa(mahaa) jos vetelen normaalin ruuan kanssa hiilarit (riisit, perunat ,leivät jne) ja lisään siihen vielä palautusjuomat lajitreenien yhteydessä.

Oma kroppa on ainakin voinut paremmin silloin kun olen siirtynyt syömään hiilareita (kohtuudella) aamulla ja reenien jälkeen ruuan yhteydessä, (välttänyt vehnätuotteita,perunaa)

punttipäivinä kylläkin palkkari, ja proteiinia lajireenien jälkeen.
MN
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.03.2007 02:42

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja Nadal » 18.05.2009 22:01

Hei Maija!
Tankkaamiseen liittyviä kysymyksiä tulisi tässä.
Peruskuntokaudet ovat ovella ja kesän mittaan tulee juostua, otettua vetoja, ylämäkijuoksua jne. raskasta.
Vedot saattavat olla 800m- kilometriin, lenkit 10-12 km; kesän lopulla mennään niissä anaerobisellekin puolelle sitten. Ylämäkijuoksu on tunnin kestävä harjoitus jossa mäelle juostaan useita kertoja ja paha olo tulee varmasti hyväkuntoisellakin.

Miten tällaisiin harjoituksiin kannattaisi tankata jos harjoitus on päivällä ennen kolmea?
Oma vatsa ei kestä juurikaan energiajuomia jotka sekoitetaan jauheesta, hartsport menee jotenkin. Geelit pysyy vatsassa, mutta lienevät parempia pitkäkestoiseen suoritukseen. Muutenkin nesteen juominen juoksun keskellä tekee huonon olon kun se jää hölskymään vatsaan.

Nyt aamupalaan kuuluu riisipuuro+maitorahka+rypsiöljy -sekoitelma. Ehkä haen nyt sellaisia hellävaraisia ruokia ja energianlähteitä joita tankata ennen näitä kidutus-treenejä:)

Kiitooooos! XXXX
Nadal
 
Viestit: 38
Liittynyt: 07.11.2006 14:14

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja Maija » 21.05.2009 15:18

Moikka!

Tuo tankkausjuttu yhtä harjoitusta varten on periaatteessa vähän kyseenalainen, että toimiiko se vai ei ja saako siitä lisätehoja vai ei. Tosiasiassa suorituskykyyn vaikuttaa edellisenä päivänä saatu energiamäärä eli jos se on riittävä, niin paukkujen pitäisi riittää seuraavan päivän kovaan treeniin. Lisäksi nestetasapaino/kivennäisainetasapaino vaikuttavat helteellä ja kuumalla ilmalla kaikista eniten suorituskykyyn. Muistankohan nyt ihan väärin, mutta muistaakseni 5% nestehukka heikentää suorituskykyä 25%!

Koska treenisi ovat iltapäivällä, lähtisin siitä, että ensiksikin huolehtisit riittävästä päivittäisestä energiansaannista eli syöt tarpeeksi joka päivä (sekä hiilari, protsku ja rasva). Toiseksi aamupala saa olla tukeva, koska se ihan varmasti ehtii sulaa iltapäivään mennessä. Vielä noin 3h ennen tapahtuva ruokailu voi olla ihan normaali. Jos tarvitsee vielä n.1h ennen ottaa jotain, niin joku hedelmä ja vaikka puolet palautusjuomasta ja lisäksi kivennäisainepitoista suolaa (esim. pansuola tai pirkan kivennäisainesuola) noin teelusikan kärjellinen esim. vesilasilliseen sekoitettuna. Saman määrän voi laittaa vielä vesipulloonkin noihin koviin juoksuharjoituksiin ja esim. lajitreeneihin. Tämä siksi, että näin suolan kanssa vesi menee vatsalaukusta eteenpäin elimistöön eli se nesteyttää kehoa tehokkaammin kuin pelkkä vesi. Etenkin helteellä kun hikoillaan paljon kivennäisaineita haihtuu hien ja virtsan mukana kehosta ja kun vielä juodaan normia enemmän, niin niidenkin menetys lisääntyy. Siksi helteellä juodessa tuntuu, että vesi jää vatsaan ja tulee paha olo ja vessassa pitä ravata yhtenään. Tämä suolan lisäys on käytännössä toimivaksi todettu kesätreenienpelastaja. :)

Nyt joku varmasti alkaa saarnaamaan suolan epäterveellisyydestä jne, mutta urheilijoilla ja kun hikoillaan/juodaan paljon, suolantarve on ihan eri kuin 8h istuvalla toimistotädillä. Lihaskrampit eivät johdu aina pelkästä magnesiumin puutteesta, vaan myös suolanpuutteesta.

Eikun asennetta juoksuvetoihin!

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja kala » 05.07.2011 13:25

http://www.mtv3.fi/makuja/hyvaolo.shtml?1355939

Mielenkiintoinen ja varmasti kiistanalainen näkemys.
kala
 
Viestit: 6
Liittynyt: 17.10.2010 12:03

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja kala » 05.07.2011 13:34

Kävi mielessä, että pitäisikö poistaa koko viesti, mutta antaa nyt jäädä.

Tässä vähän kuitenkin korjausta. Alkuperäinen tieteellinen artikkeli oli vääntynyt aika kummalliseen muotoon Daily Mailin ja MTV3:n rikkinäisen puhelimen jäljiltä.
http://journals.lww.com/acsm-msse/Fullt ... ts.15.aspx

"In conclusion, although the scientific evidence on performance is still conflicting, the addition of protein to a CHO-based supplement provides a more practical approach to optimizing the training and recovery of athletes, particularly those who train or compete in multiple sessions on the same or consecutive days."
kala
 
Viestit: 6
Liittynyt: 17.10.2010 12:03

Re: tankkaus+palautusjuoma

ViestiKirjoittaja JarkkoP » 05.07.2011 13:41

Manny Pacquiaon fysiikkavalmentaja, Alex Ariza paljastaa blogissaan PacManin kehityksen "salaisuuden". Ariza kertoo riittävän proteiinin saannin olevan merkittävä osa kehittymistä.

Manny Pacquiao - The truth about what builds his muscle - Alex Ariza
Twitter.com/JarkkoPitkanen
Avatar
JarkkoP
 
Viestit: 1121
Liittynyt: 01.07.2006 20:51
Paikkakunta: Mikkeli


Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa

cron