Palautusjuoma

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

ViestiKirjoittaja jh8 » 27.10.2007 08:23

HYVIN henkilökohtaista,itselläni ei toimi pelkkä protsku palkkarina lainkaan,jää tod heikko olo moneksi tunniksi jos ei saa hiilareita treenien jälkeen..puntin jälkeen pelkkä proteiini voi toimia,jos ei vedä kovia intervalli-tai kestävyys puntteja,paini/vapari treenin jälkeen 50:50 juoma ni hyvältä tuntuu.
jh8
 
Viestit: 138
Liittynyt: 26.09.2006 11:15
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Maija » 29.10.2007 13:02

Mä vastaan nyt tohon TP:n Naden juttuun lähettämään vastineeseen:

Syy, miksi Naden tapauksessa laktoositonkaan hera ei sovi tai ylipäänsä hera missään muodossa, on maitoallergia eli kyseessä ei ollut pelkkä laktoosi-intoleranssi, vaan henkilö on allerginen maidon proteiinille, jota on kaikissa maitoperäisissä proskuissa.

En yleensä suosittele pelkkiä erikoisvalmisteita palautumiseen, mutta tässä tapauksessa urhelijan palautumiseen on haettava apukeinoja myös niistä.

Soijaproteiini on ihan ok proteiininlähde, mutta imeytyy palautumistarkoituksessa aivan liian hitaasti. Tässä tapauksessa on tietty melkein ainoa tuote, ja jos en ihan väärin muista, olisiko jollain valmistajalla tullut jo hydrolysoitua soijaproteiiniakin?

Niin ja nyt voisi kamppailutreeneissä kokeilla karnosiiniakin, joka mm. vähentää maitohapon muodostumista monien muiden vaikutustensa lisäksi. Itse olen kokeillut ja alkanut käyttämään, ja todellakin toimii! Lihakset ei mene läheskään niin hapoille ja palautuminen on nopeampaa. Leaderilta löytyy karnosiinivalmiste ja varmasti jo monelta muultakin. Tri Tolonen on yksi. Annoskoot ovat reilumpia kuin 1-2 tbl päivässä.

Ja TP:n kanssa olen samoilla linjoilla hiilariasiassa palautusjuoman suhteen. Ainakin kamppailulajeissa suosittelen hiilihydraattipitoisia palkkareita.

Et sillee. :wink:

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Maija » 29.10.2007 13:04

Eiku sori jh8:n kanssa olen samoilla linjoilla palkkarijutussa. Eli hiilaria kamppailutreenien jälkeen protskun sekaan!

Kuka käyttää tälläsiä koodinimiä.... kysyn vaan... Ei voi muistaa. :D
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Mass-Fighter » 16.11.2007 15:33

Näennäistieteellinen palautusjuomamainonta

Näennäistieteellinen mainonta lienee kaikkein petollisinta. Totaalinen hölynpöly usein ignoroidaan vähänkin kriittisemmän kuluttajan puolelta saman tien, mutta ”taviskuluttaja” helposti lankeaa hienolta kuulostavaan näennäistieteelliseen mainontaan. Kotimaan markkinoiden osalta paras esimerkki näennäistieteellisestä mainonnasta lienee Phase2. Markkinoijan mukaan Jyväskylän yliopistossa tehty tutkimus osoitti ”kaksivaiheisen” palautusjuoman toimivan paremmin kuin perinteinen hiilihydraatti-proteiini -sekoitus.

Tämä väite perustuu kolmella koehenkilöllä tehtyyn julkaisemattomaan tutkimukseen, jossa koehenkilöt ottivat 1) pelkkää heraproteiinihydrolysaattia heti harjoittelun jälkeen ja 30 min myöhemmin maltodekstriiniä (nopeaa hiilaria), 2) heraproteiinihydrolysaattia plus maltoa heti harjoituksen jälkeen tai 3) pelkkää maltoa. Tutkimuksessa ei mitattu luustolihasten proteiinianaboliatasoa, mutta markkinoijan mukaan Phase2 toimii paremmin, sillä 60 min harjoittelun jälkeen Phase2:ta ottaneella jampalla oli insuliinitaso hieman korkeammalla kuin perinteistä palautusjuomaa nauttineella henkilöllä.

Tämä ei ollut mikään yllätys, sillä Phase2:ta ottanut kaveri otti tietysti hiilihydraattinsa 30 min lähempänä insuliinitason mittausta kuin perinteistä palkkaria nauttinut henkilö. Jos siis insuliinia mitataan harjoittelun jälleen, niin silloin pitäisi ottaa useita näytteitä esim. 15 min välein ja niistä sitten muodostaa insuliinipitoisuuden ”area under curve minus baselines” –käppyrä (kts. esim. http://ajpendo.physiology.org/cgi/conte ... 288/4/E645 ja Fig. 1)

Phase2 -tutkimuksen tehnyt professori ei selvästikään allekirjoita markkinoijan väitteitä, sillä hän edelleen suosittelee Nykyaikainen urheiluvalmennus –kirjassaan nimemomaan proteiini-hiilihydraatti -sekoituksen nauttimista heti harjoituksen päätyttyä.
Teksti: Anssi Manninen

Sports Nutrition News: http://www.manninen.info
Mass-Fighter
 
Viestit: 6
Liittynyt: 15.11.2007 13:43

ViestiKirjoittaja johniemi » 16.12.2007 04:27

Maija kirjoitti:Niin ja nyt voisi kamppailutreeneissä kokeilla karnosiiniakin, joka mm. vähentää maitohapon muodostumista monien muiden vaikutustensa lisäksi. Itse olen kokeillut ja alkanut käyttämään, ja todellakin toimii! Lihakset ei mene läheskään niin hapoille ja palautuminen on nopeampaa. Leaderilta löytyy karnosiinivalmiste ja varmasti jo monelta muultakin. Tri Tolonen on yksi. Annoskoot ovat reilumpia kuin 1-2 tbl päivässä.


Beta-alaniini toimii mielestäni vielä paremmin. Sehän muuttuu kehossa karnosiiniksi kun taas suun kautta otettu karnosiini ei kovin suurella prosentilla imeydy kehossa... näin niinkuin hyvin yksinkertaisesti selitettynä. 2 grammaa neljästi päivässä on hyvä annos beta-alaniinia, sitä saa raakajauheena parilta suomalaiselta valmistajalta (Finnmax ja Manninen Nutraceuticals), sekoittuu hyvin (voi lusikalla kaataa jauheen suuhun ja vettä perään) eikä maistu käytännössä millekään.

-John
johniemi
 
Viestit: 13
Liittynyt: 30.06.2006 00:26

ViestiKirjoittaja Maija » 17.12.2007 10:54

Tuo karnosiini vs. beeta-alaniini tehokkuus on myös valmistajien myyntikikkailua. Kuten missä tahansa tutkimuksessa, löytyy molempien imeytymisestä ja tehokkuudesta tuloksia sekä puolesta että vastaan.

Ihan samalla tavalla kuin väitteen karnosiinista ei imeydy kuin pieni osa kohdalla, voidaan saivarrella beeta-alaniinin kohdalla siitä, kuinka tehokkaasti se muuttuu karnosiiniksi. Muuttuisiko se tehokkaammin, jos sen kanssa otettaisiin vielä jotain, jotta saataisiin optimaalinen kemiallinen ympäristö? Aina ei pelkän yhden yksittäisen osatekijän lisäämisellä saada aivan sitä haluttua tulosta aikaiseksi, sillä muuttumisreaktioihin tarvitaan muitakin osatekijöitä.

Omasta mielestä on sama, kumpaa käyttää, jos tuote vain toimii. Ja monilla käyttäjillä valintaan vaikuttaa hintapolitiikka.

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Maija » 17.12.2007 11:09

Ja luin just äsken tutkimuksen, jossa tutkittaville urheilijoille oli syötetty beeta-alaniinia ja tutkimuksessa mitattiin urheilijoiden suorityskykyä. Beeta-alaniinia nauttineilla suorituskyky parani selvästi ja verrokkiryhmällä (ei beeta-alaniinia) ei yhtään.

Eli näyttää siltä, että pelkän beeta-alaniinin nauttiminen vaikuttaa positiivisesti suorituskykyyn. Siitä muodostuu elimistössä karnosiinia (joka on SE varsinaisesti suorituskykyyn vaikuttava tekijä) histidiini-aminohapon kanssa. Histidiiniä on runsaasti esim. lihassa. Voisi päätellä, että riippuu siis ruokavaliosta, kumpaa valmistetta kannattaa käyttää. Lihansyöjät voittaa tämän pelin. :)

Karnosiinista imeytyy noin 70% eli ihan ok sekin.

T: Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 09.06.2006 09:51

ViestiKirjoittaja Mass-Fighter » 19.12.2007 05:52

tässä jotain infoa beeta-alaniinista:
http://www.musculardevelopment.fi/index ... teena.html
Mass-Fighter
 
Viestit: 6
Liittynyt: 15.11.2007 13:43

Edellinen

Paluu Ravitsemus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa

cron