Kreatiini, painonveto, antisalt yms...

Keskustelu kamppailu-urheilijan ravitsemuksesta (ravintovalmennus, painonpudotus, lisäravinteet jne.)

Kreatiini, painonveto, antisalt yms...

ViestiKirjoittaja johniemi » 08.08.2007 11:55

Tarkoitus painia puolentoista viikon päästä 91-kiloisena, ja kaikki näytti hyvältä kunnes viime viikonloppuna tuli juhlittua aivan liikaa ja nyt kroppa kerännyt nestettä ihan tajuttomasti... tai siis toivon että se ois vaan nestettä ;) Viime viikolla paino oli n.93kg eli ihan OK, mutta, viikonlopun jäljiltä 97kg!! Tänään onneksi tippunut 95 kiloon kun eilen aloin vähentämään hiilareita. Tässäpä kysymyksiä:

Pitäisikö kreatiinin syöminen lopettaa painonvedon aikana? Otan 5 grammaa monohydraattia päivässä. Jos pitää lopettaa ottaminen, niin milloin?

Onko Antisalt-niminen tuote hyvä lisäravinne elektrolyyttitasapainon pitämiseksi kunnossa? Ja milloin tätä pitäisi alkaa ottamaan? (http://www.verkkoapteekki.fi/product_in ... ts_id/1505)

-John
johniemi

ViestiKirjoittaja Maija » 08.08.2007 12:29

Moikka!

Ihan ensiksi on pakko vähän näpäyttää: ei pidä mennä juhlimaan, kun on kisat tulossa ja painonveto meneillään! :wink:

Mutta sitten asiaan: painosi on noussut nesteen kertymisen takia. Sen kertoo noin äkillinen painonnousu, plus että tunnustit rötväilleesi ja että paino on myös lähtenyt alas suht pikaiseen. Sitä on vaikea ennustaa, miten paino tosta laskee, sillä kroppa on suht herkkä koneisto, mutta arvelisin, että loppuviikosta olet takaisin 93 kilossa.

Juo runsaasti nestettä, sillä se poistaa ylimääräistä nestettä. Antisalt on hyvä apu nesteenpoistossa.

Lopeta kreatiini heti, niin se ehtii vaikuttamaan nestetasapainoon. Itsellä ainakin kreatiinimonohydraatti kerää nestettä ihan huolella ja paino nousee käytön aikana pari kiloa.

Tiedoksi: kreatiinipyruvaatti ei kerää nestettä, joten sopii käytettäväksi kisakaudellakin painoluokkalajeissa.

Nyt tarkkailisin tän puolitoista viikkoa vähän ruokavaliotakin. Runsaasti vihanneksia aterioilla ja valkoista viljaa, peruna, leipä, pasta sekä sokeri pois. Täysjyväriisi ja täysjyväpasta ja hedelmät sopivat kohtuudella nautittuna ja puuro tietty. Hiilarin syönti pitää suhteuttaa tietty siihen, miten normaalisti syöt, mutta kannattaa rajoittaa tässä tapauksessa, niin kuin olet tehnykin.

Tässä nopeat ohjeet. Toivottavasti jeesaa.

Maija
Asenne se on mikä ratkaisee.
Maija

ViestiKirjoittaja johniemi » 08.08.2007 19:53

Maija kirjoitti: Juo runsaasti nestettä, sillä se poistaa ylimääräistä nestettä. Antisalt on hyvä apu nesteenpoistossa.

Jep, nestettä olenkin vetänyt mutta kannattaisiko tuo antisalt aloittaa jo nyt? Eli pelkään vaan sitä että se vetää liian kuivaksi liian aikaisin ja alkaa paikat kramppaamaan, suorituskyky laskee tms.?

Maija kirjoitti:Lopeta kreatiini heti, niin se ehtii vaikuttamaan nestetasapainoon. Itsellä ainakin kreatiinimonohydraatti kerää nestettä ihan huolella ja paino nousee käytön aikana pari kiloa.

Tiedoksi: kreatiinipyruvaatti ei kerää nestettä, joten sopii käytettäväksi kisakaudellakin painoluokkalajeissa.

Vaihdoin kreatiinimonohydraatin kreatiinietyyliesteriin. Käyttäisin muuten tuota etyyliesteriä jatkuvasti mutta se on niin hiton pahanmakuista. Puryvaattia voisin kokeilla jatkossa mutta juuri nyt mulla on tuota etyyliesteriä vielä joku 400g jäljellä joten parempi tuhota se ensin? Senhän ei myöskään pitäisi kerätä nestettä.

Maija kirjoitti:Nyt tarkkailisin tän puolitoista viikkoa vähän ruokavaliotakin. Runsaasti vihanneksia aterioilla ja valkoista viljaa, peruna, leipä, pasta sekä sokeri pois. Täysjyväriisi ja täysjyväpasta ja hedelmät sopivat kohtuudella nautittuna ja puuro tietty. Hiilarin syönti pitää suhteuttaa tietty siihen, miten normaalisti syöt, mutta kannattaa rajoittaa tässä tapauksessa, niin kuin olet tehnykin.

80-100g on nyt arvioitu hiilarien saanti päivässä, suurin osa tulee kaurahiutaleista (1dl), hedelmistä (2-3 annosta) ja tummasta leivästä (2 siivua). Loput maitotuotteista ja vihanneksista. Katsoo nyt mihin tällä tavalla pääsee loppuviikkoon mennessä ja sitten katsoo tilannetta uudestaan?

Lasketaanko palkkarin ja treenijuoman hiilarit myös? otan treenien aikana 25g malto+dekstroosi-sekoitusta ja 25g treenien jälkeen. Itse en ole näitä laskenut koska olen uskonut että ne menee melko tehokkaasti kropan käyttöön kovien treenien jälkeen.

Asian vierestä, tässä muuten lisäravinnelistani ihan muuten vaan jos joku haluaa kommentoida tai ottaa mallia :)

AAMULLA
Vitskut + Mineraalit
2,5g Kalaöljyä
2,5g Beta-Alaniini
100mg Kofeiini

30-60min ENNEN TREENIÄ
5g Kreatiinietyyliesteri
2,5g Beta-Alaniini
100mg Kofeiini

TREENIN AIKANA
2,5g Beta-Alaniini
25g hiilareita
15g BCAA-jauhetta (leusiini, isoleusiini, valiini)

TREENIN JÄLKEEN
25g hiilareita
20g proteiinia

ILLALLA
Vitskut + Mineraalit
2,5g Beta-Alaniini

Huh... lisäksi on tulossa postissa piakkoin bulkkierä ALCAR-jauhetta (asetyyli-L-karnitiini) ja CLA-tabletteja. Nekin pitäisi johonkin väliin tunkea.

-John
johniemi

ViestiKirjoittaja Andy » 08.08.2007 21:13

Tääeiotottatääeiootottatääeiootottatääeioototta. :shock: :shock: :shock: :shock:

Anteeksi nyt, kun olen epäkohtelias, mutta onko tarkoituksesi olla kemisti vai kamppailu-urheilija :?: Käytät viittätoista eri lisäravinnetta, joiden määrät punnitset gramman tarkkuudella.

Tämä nyt ei sinänsä olisi vielä mitään ja osasta noita voi jopa olla enemmän hyötyä kuin haittaa, mutta samaan aikaan omistautumisesi treenaamiselle on sitä, että lähdet ryyppäämään kahta viikkoa ennen kisoja ja vielä kesken painonvedon. :shock:

Eihän tuossa ole mitään tolkkua. Käyttämällä tuon viikonlopun treenaamiseen ryyppäämisen sijaan, olisit saanut paljon enemmän etua kuin mitä voit missään tapauksessa saada ostamalla tolkuttomat määrät lisäravinteita ja annostelemalla niitä grammavaa'alla. Lisäksi se tulisi paljon halvemmaksi.

Ensin perusasiat kuntoon. Vasta sen jälkeen on mitään mieltä hifistellä erikoisjutuilla, liittyivät ne sitten treeniin, ravintoon tai mihinkään muuhunkaan. :idea:
http://www.kickboxingteam.com/
http://www.facebook.com/KBToulu

Ero unelmien ja saavutusten välillä on tahto!
Andy

ViestiKirjoittaja johniemi » 09.08.2007 09:49

15?!? Opettele laskemaan ;) Jep, oli virhe lähteä juhlimaan viikonloppuna. Olikin ensimmäinen kerta viiteen viikkoon ja harmittihan se jälkikäteen. Join kymmenisen annosta (siiderin ja makeiden paukkujen muodossa) ja söin ison pizzan. Olipa loppupelissä paha juttu. Ja treenit tein ihan normaalisti koko viikonlopun ajan.

Gramman tarkkuudella juu... :roll: noiden ravinteiden mukana kun sattuu olemaan mitta jolla aineet mitataan niin kirjoittelin sen nyt tuohon mukaan.

Ja mitä tuohon lisäravinteiden määrään tulee niin mun mielestä ainakin vitamiinit + mineraalit, kalaöljyt ja proteiini +malto on ihan PERUSPERUSsettiä jota luulisin jokaisen ainakin joskus käyttävän. Tuohon päälle kreatiini, beta-alaniini ja kofeiini niin ollaankin mun lisäravinnemäärissä. En todellakaan ymmärrä mistä helvetistä sait laskettua 15 eri lisäravinnetta :D :D

PS. Aamupaino tänään 93.5kg ;)

PPS. Ja vielä lisäpuolustusta painonveto ei TODELLAKAAN ollut kesken viikonloppuna, se oli tarkoituskin aloittaa vasta maanantaina. Mikä tässä nyt mut yllätti oli että paino pomppasi noin hiton paljon mutta olisi pitänyt olla hiljaa niin ei tarvitse puolustella itseään... varsinkin kun tuo nestepöhö nyt näköjään tippuu helpostikin.
johniemi

ViestiKirjoittaja Andy » 09.08.2007 11:12

1. Vitskut
2. Mineraalit
3. Kalaöljy
4. Beta-Alaniini
5. Kofeiini
6. Kreatiinietyyliesteri
7. malto
8. dekstroosi
9. leusiini
10. isoleusiini
11. valiini
12. proteiini
13. ALCAR-jauhe
14. CLA-tabletit
15. Antisalt

Noin minä ne laskin. Tietysti jos/kun vitamiineissa ja mineraaleissa ja kai muissakin aineissa on useampia komponentteja, niitä tulee enemmän kuin 15. Oleellista nyt kuitenkin on se, että noita lisäravinteita on ihan tolkuton määrä eikä kyseessä suinkaan ole mikään perussetti.

Jos haluat ryypätä pari viikkoa ennen kisoja, niin se on tietenkin oma valintasi, mutta en voi käsittää tuollaista hifistelyä eri kemikaaleilla samaan aikaan. Tuo ryyppyreissu ei nyt tietenkään ole katastrofi, mutta sen merkitys on silti paljon suurempi kuin noiden lisäravinteiden. :idea:

Kuulostaa ihan siltä, että harrastat pikemmin lisäravinteiden syöntiä kuin kamppailu-urheilua. Homma ei ole millään lailla tasapainossa. Eihän tämä minulta pois ole, mutta menestyisit paljon paremmin keskittymällä ihan kamppailun perusasioihin kemian sijaan. :idea:

Andy

ViestiKirjoittaja johniemi » 09.08.2007 15:09

Nyt tulee muuten pitkä kurnutus eli kannattaa hakea kuppi kahvia ennekuin alat tätä lukemaan.

No joo, lasket siis jokaisen komponentin erikseen... periaatteessa voihan sen noinkin tehdä joten ei siitä sen enempää. Mun mielestä vähän sama kun jakaisi sit noi monivitamiinitkin eri aineosiin eli 1)A-vitamiini, 2)C-vitamiini, 3)magnesium jne jne.

Ehkä toi nyt sitten näyttää ulkopuolisesta katsottuna "pahalta", mutta kannattaa varmaan tähän väliin mainita että vielä kuukausi sitten käytin ainoastaan kalaöljyä, proteiinia, BCAA, vitskuja + mineraaleja ja maltoa. Ja jumalauta jos noita pitää perustella niin sitten on jo kumma. Heh, no perustelen silti :)
Kalaöljy: hyvä sydämelle, yleisterveydelle, iholle... you name it. Auttaa "kaikkeen"
Proteiini: ykkössyynä maitoallergia, palautusjuomassa ehdoton kun ei pääse kiinteän ruoan ääreen heti treenin jälkeen (pitkä kotimatka)
Vitskut + mineraalit: tätä en edes perustele ;)
Malto: palautusjuomassa ja treenijuomassa ettei lopu energia kesken
BCAA: ehkäisee isoina annoksina treenin aikana maitohappojen syntymistä (toimii mulla), auttanee palautumista tutkimusten mukaan

Eli toi on mun normaali lisäravinnesatsi jota olen vetänyt parisen vuotta nyt (BCAA alkoi kaksi kk sitten), välillä kalaöljy on tippunut pois mutta koska heti pian kalaöljytauon jälkeen on alkanut ilmenemään ihottumaa jolle olen taipuvainen, on kalaöljy tullut äkkiä takaisin aamiaispöytään.

Noi muut mössöt tulikin mukaan vasta viime viikkoina nyt kun on kahdet kisat lähiaikoina ja tarkoitus on kyllä lopettaa kaikki muut paitsi em. "peruslisäravinteet" heti kisojen jälkeen. Ei tää mulle tosiaankaan ole ympärivuotista hommaa, tämmöinen kokeilu vaan.

Joka muuten asiasta kolmanteen on ollut ERITTÄIN tehokas kokeilu; salilla tulokset on nousset todella hienosti, aerobinen kunto on parantunut ja treeneissä pystyy vetämään todella kovalla intensiteetillä. Tuskin on placeboakaan koska kaikki listani aineet ovat tieteellisesti todettu tehokkaiksi.

Että siitä vaan miettimään että "on tuo johniemi ihan sekaisin, ihan juntti kun pistää tuommoiset määrät moskaa koneeseen joka päivä", totuus on kuitenkin se että nuo aineet toimii sekä tutkimuksissa että muiden urheilijoiden mielestä, ja pääasia: ne TOIMII mulla ja toimii hiton hyvin!

Joku varmaan pitää mua nyt ihan spedenä mutta siitä vaan, voin sanoa että em. setti, jonka kuukausihinnaksi oikeista paikoista ostettuna on n. 40-60 euroa eli pari euroa päivässä, on ollut täysin hintansa arvoinen.

Andy kirjoitti:Eihän tämä minulta pois ole, mutta menestyisit paljon paremmin keskittymällä ihan kamppailun perusasioihin kemian sijaan.

Sitä en vaan ymmärrä miten nuo lisäravinteet on jotenkin "pois" mun treenauksesta? Okei, mulla meni ehkä jokunen loppuilta (treenien jälkeen) netin ääressä tutkiskellessa noiden fysiologisia vaikutuksia mutta that's it. Kaiken lisäksi kun ihmisen fysiologia muutenkin kiinnostaa ja tulee seurattua alan tutkimuksia niin eipä voi sanoa että tässä olisi jotenkin treenauksesta tingitty.

Andy kirjoitti:Ensin perusasiat kuntoon. Vasta sen jälkeen on mitään mieltä hifistellä erikoisjutuilla

Samaa mieltä. Siksi mielestäni perusasiat onkin mulla hyvällä mallilla, mitä nyt seuran saunaillan lipsahdusta lukuunottamatta mut sekin oli etukäteen "harkittu" teko :) Ja pointtini, joka tässä nyt on hukkunut täydellisesti, olikin se, että säikähdin kun painoni nousi noinkin paljon yhden saunaillan päätteeksi. Ja pääasiallisesti toin asian täällä esille siksi koska pidin tuota viiden kilon painonnousua YHDESSÄ illassa jotenkin aivan käsittämättömänä ja olin vilpittömästi hämmästynyt ja hieman peloissanikin.

Siinä sivussa sitten pistin tuon lisäravinnelistani näytille ihan vaan siksi että jos siellä olisikin jotain joka saattaisi tuota nestettä kerätä, mutta ilmeisesti siellä ei muuta ollut kuin kreatiini (joka olikin tarkoitus tiputtaa pois viimeistään ensi viikolla).

Jos nyt lopetetaan tämä vääntö näistä lisäravinneasioista. Sä olet käsittääkseni(?) sitä mieltä että mun ei noita kannata vetää ja mä olen (kokemukseni perusteella ja tutkimuksiin nojaten) sitä mieltä että tuo on todella toimiva setti kilpailukaudella kuuriluontoisesti käytettynä.

Eli tässä nyt jotain logiikkaa tuon satsin takana. Eli käytän vain 1-2kk ennen kisoja (aineesta riippuen, esim B-alaniini vaatii pidemmän "tankkauksen") ja muuten käytän vain noita määrittelemiäni peruslisäravinteita. Ja unohdetaan nyt se moraalisaarna siitä ryyppäämisestä. On se typerää ja epäterveellistä mut kyl se vaan on niin että jos en kerran kahdessa kuukaudessa pääse tuulettumaan niin kyllä on pinna kireällä ;) Ajoitus oli "ehkä" hieman huono mutta tiedänpähän jatkossa.

-John
johniemi

ViestiKirjoittaja Maija » 10.08.2007 12:05

Okei, johniemee on varmaan ripitetty tässä ihan tarpeeksi.

Ja hienoa, että paino on tullut kiltisti alas niistä pöhölukemista. :)

Mä vastaan nyt niihin sun kyssäreihin:

Vedä vaan se kreatiinietyyliesteri loppuun ja voit sen jälkeen siirtyä pyruvaattiin.

Voit aloittaa sen antisaltin vaikka nyt viikonloppuna ja juot ihan normaalisti. Antisaltin teho perustuu muistaakseni sen sisältämiin kivennäisaineisiin, joten et kuivu ihan hetkessä. Rajoita vasta pari päivää ennen skaboja nesteen nauttimista ja jatka antisaltia, niin saat puskettua vikat pisarat pihalle. :wink: Laita mulle vielä tiedoksi antisaltin sisältämät ainesosat, niin tsekkaan vielä.

Sun kokoisella toi hiilarimäärä on varmasti ihan riittävän alhaalla, ja jos kerran paino on jo tippunut lähtölukemiin, niin nou hätä. Kaikki hiilihydraatti lasketaan aina mukaan lähteestä riippumatta. Ja olit ihan oikeassa, että palautumisessa ei hiilaria kannata jättää veks.

JA sitten.......
Mä en kyllä ymmärrä tätä kalabaliikkia noista lisäravinteista!! Miksi ihmeessä niitä ei voisi käyttää, jos niistä on itselle hyötyä?!?! Mä ainakin vedän niitä lisäravinteita, jotka itsellä toimii just niin paljon kuin hyvältä tuntuu. Ja kun niistä oikeasti on hyötyä. Mun lista on varmasti yhtä pitkä kuin jonillakin, ja tällä hetkellä en jättäisi mitään pois. Valmisteet tietty vaihtelee kausittain ja välillä pidän taukoa kaikista muista paitsi vitskuita ja kalaöljystä.

Tottakai treenin ja perusravitsemuksen pitää olla ensin kunnossa, mutta miksi ei helpota oman elimistönsä palautumista tai paranna elimistön hapensaantia ja omaa jaksamistaan, jos siihen on kerran olemassa jotain apukeinoja? Nykyään kun on tarjolla niin hyviä valmisteita, eikä vain vettä ja leipää niin kuin joskus 50-luvulla.

Kun treenataan kovaa ja tavoitteellisesti, pitää olla tosi hyvin perillä ravintojutuista, jos meinaa pelkällä kotiruoalla selvitä ja pitää kehityksen nousujohteisena. Ennen pitkää voi huomata hakkaavansa päätä seinään ja kovaa.

Eniten urheiluravinteita kritisoivat ne, jotka niistä vähiten tietävät. :twisted:

Että silleen.

Maija
Maija

ViestiKirjoittaja Andy » 13.08.2007 12:12

En vastusta urheiluravinteita ja sanoinkin, että osasta noista voi olla jopa hyötyä. Käytän itsekin jonkin verran ravintolisiä.

Mutta vastustan treenaamista, jossa keskitytään vääriin asioihin. Jos treenaa kuin huippu-urheilija, kannattaa tietenkin syödäkin kuin huippu-urheilija, koska huipulla erot ovat pieniä ja silloin se pienikin etu voi ratkaista. Mutta ei ole mitään tolkkua harrastekisaajatasolla hakea minimaalisia parannuksia hankalilla erikoistekniikoilla. Kaikille varmaan on selvää, että johniemi ei ole huippu-urheilija. (Niin, minäkään en ole.)

Mitataan ihmisen kamppailukykyä asteikolla 0-100%, missä 100% on hänen ehdoton maksiminsa täysin optimoidulla treenillä. Jos taso on alussa 30%, niin on ihan turha hakea 1% tai 2% parannusta syömällä ASDFG-lisäravinnetta, kun säännöllinen lenkkeily, leireillä käyminen tai viinan ja tupakan pois jättäminen voisi parantaa tehoja 20%. Sitten jos taso on jo 95% voi 1% parannus merkitä jo paljon, koska kehitys ei enää muuten ole niin dramaattista kuin alemmalla tasolla.

Ihan perusjuttuihin keskittymällä pääsee jo aika korkealle. Ainakin thainyrkkeilyssä on voitettu maailmanmestaruuksia aivan perustason "lenkkiä ja lajitreeniä" -ohjelmilla ilman mitään sen kummempaa. Eihän tämä optimi ole ja varmaan vähän kehittyneemmässä valmennuksessa olisi pärjätty vielä paremmin, mutta kertoo sen, mikä on treenaamisessa todella tärkeää ja mikä vain tukee sitä.

Syy miksi avaudun tästä asiasta on, että kun porukka lukee näitä juttuja, niin ne alkavat kohta kuvitella, että kova lisäravinteiden pämppääminen on jollain tavalla välttämätöntä, "kun Fighterin foorumilla sanottiin niin". No ei se ole.

Kamppailukykysi saattaa kyllä nousta ainakin vähän noilla lisäravinteilla, sitä en kiistä, mutta sijoittamalla sen 40-60€ kuussa vaikkapa hierojalla käyntiin joka toinen viikko, se paranisi jo paljon enemmän.

Painon pudotuksessakin kannattaisi keskittyä enemmän siihen normiruokaan mitä syö ja juo ja siihen, miten treenaa, kuin painonpudotusta tukeviin lisäravinteisiin.

Andy

ViestiKirjoittaja Maija » 13.08.2007 12:27

Tottakai treeni ja sitä tukeviin menetelmiin keskittyminen on tärkeää, mutta juuri painonpudotuksessa lisäravinteiden merkitys juuri korostuukin.

Jos energiansaantia rajoitetaan, mutta treenimäärä/intensiteetti pysyy samana tai yleensä jopa kovenee painonvedon aikana ja kisoihin valmistauduttaessa, niin silloin esim. suojaravinteita ei enää tulekaan riittävästi ruoasta.

Ravintojutuissa kannattaa mennä tapauskohtaisesti. Ensin pitää saada kokonaisuus kohdalleen. Ja joidenkin kohdalla koko perusruokailu on ihan pielessä ja silloin on ihan sama mitä lisäravinteita siihen ottaa tueksi, eikä tulosta tule yhtään enempää. Lisäravinteiden osalta tapauskohtaisuus on yhtä tärkeä.

Yksi asia, joka pitäisi huomioida, kun puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta: jaottelu huippu-urheilijoiden ja "tavisten" välillä on mielestäni liian raaka. Itse en lähtisi ajatuksesta: jos et kisaa, sua ei lasketa ollenkaan "vakavasti otettavaksi treenaajaksi". Tottakai harjoittelun tavoitteena olisi kamppailulajeissa kisata joskus, mutta on paljon esim. kamppailulajien harrastajia, jotka vain silloin tällöin kisaavat tai eivät ollenkaan, mutta harjoittelu on kovaa, säännöllistä ja tavoitteellista. Nämä tapaukset ovat ihan oma lukunsa ravintoasioista puhuttaessa ja voidaan lukea enemmänkin sinne "huippu-urheilupuolelle" ravintovaatimusten suhteen.

Hyvä monivitamiini/kivennäisainevalmiste ja kalaöljyt kuuluu kyllä jokaisen urheilijan perussettiin kovalla harjoituskaudella ja kisakaudella.

Maija
Maija

ViestiKirjoittaja johniemi » 13.08.2007 12:39

Andy, no nyt kun rautalangasta väänsit niin meikäläinenkin tajusi :) Joo, olen täysin samaa mieltä kanssasi ja pointti tuosta hierojasta oli myös hyvä. Varmaan kuitenkin ymmärrät sen mitä sanoin, eli tämä ei ole mitään ympärivuotista hommaa, otan suurinta osaa noita mössöjä vain nyt ennen kisoja ja varmaan teen niin jatkossakin koska sain niistä omasta mielestäni etua. Parhaiten eron toivon huomaavani sitten kun lopetan noiden tehonlisääjien (mm. kofeiini, kreatiini ja b-alaniini) käyttämisen "seinään" jolloin ainakin teoriassa pitäisi tapahtua huomattavaa tehonlaskua parin viikon aikana treeneissä.

Kaikenlisäksi treenaan nyt aivan tarpeeksi, ja vielä kun olen miinuskaloreilla niin pystyn perustelemaan lisäravinteet itselleni jo senkin kannalta että yhtään enempää jos treenaisin tai hoitaisin ravintoasiani huonommin niin olisin ylikunnossa, oireita oli jo tuossa viikko sitten mutta sitten tiputin kahdet tiukat punttitreenit pois ja nyt on taas parempi fiilis.

Andy sen jo sanoi rivien välistä, mutta sanon sen nyt minäkin, kun kerran tämmöinen lisäravinnehuora olen: Lisäravinteet eivät ole tarpeellisia - treeni, ruoka ja lepo on tarpeellista.

Lisäravinteet ovat nimensä mukaan juuri sitä - ne ovat lisä hyvään ravitsemuspohjaan johon ei ainakaan kisakaudella kuulu alkoholi ja mässyruoat. Paitsi nyt itseäni puolustaessa vetoan 80/20% sääntöön eli jos hoidat jonkun asian täydellisesti 80% ajasta niin 20% voi mennä hieman rennommin. Itse käytän tästä omaa versiota 90/10% eli jos syön vaikkapa 9 päivää putkeen täydellisesti suunnitelmani mukaan niin sitten yhtenä päivänä voi hieman höllätä esim. pizzan tai parin kaljan muodossa. Optimaalistako? No ei, mutta kummasti pitää pääkopan terveenä.

-John
johniemi

Paluu Ravitsemus